Na czym polega zmiana adresu spółki?
Na wstępie warto zaznaczyć, że obowiązujące przepisy rozróżniają siedzibę spółki oraz jej adres i nie jest dopuszczalne używanie tych pojęć zamiennie. Pod pojęciem siedziby należy rozumieć miejscowość, w której znajduje się dana spółka, np. Warszawa. Z kolei adres to konkretny numer lokalu.
Przykład
Zgodnie z wymogami określonymi w kodeksie spółek handlowych każda spółka, zarówno osobowa, jak i kapitałowa, musi wskazać w umowie albo statucie swoją siedzibę.
Ustawodawca nie wymaga wskazywania adresu w dokumentacji organicznej, jest to niezbędne jedynie przy zgłaszaniu spółki do Krajowego Rejestru Sądowego. Zmiana adresu oznacza, że spółka nadal pozostaje w tej samej miejscowości, zmienia jedynie lokal, w którym prowadzi działalność gospodarczą. Jeżeli spółka zmienia siedzibę (miejscowość), należy zaktualizować również jej adres.
Ważne
Podanie w umowie albo statucie spółki jej adresu sprawia, że każdorazowa zmiana miejsca prowadzenia działalności wymaga zmiany umowy spółki, co – zwłaszcza w przypadku spółek kapitałowych – jest procesem czasochłonnym, skomplikowanym i kosztownym. Znacznie lepszym rozwiązaniem jest ujawnienie w umowie (statucie) wyłącznie tych danych identyfikacyjnych podmiotu, które są niezbędne.
Jak przebiega procedura zmiany adresu spółki?
Konieczność aktualizacji adresu spółki wynika z przepisów ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym (art. 38 pkt. 1 lit c w zw. z art. 47 ust. 1 ustawy o KRS)[1]. Zgodnie z jej przepisami podmioty podlegające obowiązkowi wpisu do rejestru przedsiębiorców są obowiązane zgłaszać swoje dane, a także ich zmiany, niezależnie od obowiązków wynikających z odrębnych przepisów.
Przykład
Aby omówić procedurę zmiany adresu spółki, należy w pierwszej kolejności odpowiedzieć na pytanie, czy takie działanie ma charakter:
- Czynności zwykłego zarządu.
- Czynności przekraczającej zwykły zarząd.
W pierwszym przypadku o zmianie adresu mógłby zadecydować każdy z członków zarządu lub wspólników prowadzących sprawy spółki. W drugim przypadku wymagana będzie uchwała zarządu lub wszystkich wspólników.
W doktrynie dominuje pogląd, zgodnie z którym każda zmiana adresu jest czynnością przekraczającą zwykły zarząd, a zatem wymagana będzie uchwała o zmianie zawierająca nowy adres spółki. Wynika to z faktu, że zazwyczaj właśnie pod adresem spółki przechowywane są akta pracownicze, dokumentacja księgowa oraz pozostała.
Dokumenty wymagane do zmiany adresu spółki
Aby zgłosić do KRS zmianę adresu, należy wygenerować wniosek o wpis zmiany adresu za pośrednictwem Portalu Rejestrów Sądowych (PRS). Od lipca 2021 roku nie ma już możliwości składania formularzy papierowych. Do wniosku należy załączyć stosowną uchwałę zarządu o zmianie adresu w formie skanu.
Zarząd działający samodzielnie ma obowiązek przesłać również do KRS uchwałę w formie papierowej. Jeżeli spółka była zakładana w systemie S24, całą procedurę należy zrealizować właśnie przez ten system teleinformatyczny, a nie PRS.
Pozostałe obowiązki spółki w przypadku zmiany adresu
Zarząd spółki powinien pamiętać o dopełnieniu niezbędnych formalności względem urzędu skarbowego i skorzystać z formularza uzupełniającego NIP-8. Jeżeli modyfikacja adresu doprowadziła do zmiany właściwości urzędu skarbowego, wymagana jest też aktualizacja na potrzeby podatku VAT. W Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych niezbędne jest złożenie formularza korygującego z oznaczeniem ZAA.
Niezależnie od obowiązków względem organów państwowych zarząd powinien pamiętać o poinformowaniu kontrahentów o zmianie. Ustawa o KRS wprawdzie wyznacza 7-dniowy termin na wprowadzenie zmian do rejestru, ale niestety nie jest to termin wiążący i przy dużym obłożeniu wydziału rejestrowego może ulec on znacznemu wydłużeniu. Warto więc z wyprzedzeniem wysłać stosowne powiadomienia ze wskazaniem nowego adres spółki.
Dlaczego zgłoszenie zmiany adresu jest tak istotne?
Decyzja o zmianie aktualizacji adresu w KRS rodzi określone obowiązki po stronie wspólników lub zarządu. Ich zaniedbanie uprawnia sąd rejestrowy do wszczęcia postępowania przymuszającego, które może skutkować nałożeniem na przedsiębiorcę grzywny. Aby jej uniknąć, warto z wyprzedzeniem zaplanować odpowiednie działania.
Źródła wykorzystane do napisania tego artykułu, odwołania
- https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU19971210769 [dostęp 13.09.2023]