Czym jest podpis elektroniczny?
Aby lepiej zrozumieć, jak wygląda otwieranie rachunku przy użyciu podpisu elektronicznego, wyjaśnimy najpierw, na czym polega to rozwiązanie.
Podpis elektroniczny (we wszystkich jego wariantach – podpisu zwykłego, zaawansowanego oraz kwalifikowanego) został wprowadzony do porządku prawnego Unii Europejskiej na mocy przepisów rozporządzenia e-IDAS[1], więc obowiązuje również w Polsce.
To specjalna pieczęć elektroniczna, która pozwala na powiązanie danych identyfikujących użytkownika z danym dokumentem. Podpis powinien być więc unikalnie przyporządkowany do podpisującego, pozwalał na ustalenie jego tożsamości i uniemożliwiał naniesienie późniejszych modyfikacji na dokumencie.
Raz złożonego podpisu elektronicznego nie można cofnąć lub zmienić. Unijny ustawodawca ustalił też, że elektroniczny kwalifikowany jest równorządny z podpisem własnoręcznym. Dlatego dla ważności umowy o prowadzenie rachunku nie ma znaczenia, którą formę autoryzacji wybierzesz.
Jak wygląda otwarcie rachunku bankowego przy użyciu podpisu elektronicznego?
Proces otwierania konta z wykorzystaniem podpisu elektronicznego pokażemy ci na przykładzie banku BNP Paribas, ponieważ aktualnie tylko on oferuje takie rozwiązanie.
Pierwszy krok to złożenie wniosku o założenie konta w aplikacji GO Mobile. Numer telefonu należy potwierdzić, podając kod wysłany we wiadomości.
Następny krok to załadowanie do systemu zdjęcia awersu i rewersu dowodu osobistego oraz krótkich filmików twarzy. To czynności podobne do tych wykonywanych przy zakładaniu konta na selfie.
Kolejny krok obejmuje uzupełnienie formularza wymaganymi informacjami i jego wysłanie.
Po weryfikacji danych bank przesyła na podany numer telefonu wiadomość SMS z kodem, za pomocą którego zatwierdza się umowę. Efekt to podpisana umowa. Bank najczęściej aktywuje rachunek w ciągu kilkunastu minut. Karta do konta jest przesyłana pocztą, otrzymasz ją więc po kilku dniach.
Zalety i wady podpisu elektronicznego
Zasadniczą zaletą omawianej metody jest możliwość założenia konta z dowolnego miejsca, w tym bez wychodzenia z domu. Dzięki temu rachunek jest aktywny od razu, nie musisz jeździć do oddziału banku w celu potwierdzenia czynności ani czekać na dostarczenie dokumentów przez kuriera.
Niestety podpis elektroniczny to rzadko stosowana metoda. Obecnie oferują ją wyłącznie BNP Paribas. Warto pamiętać też o ochronie swoich danych osobowych podczas składania wniosku – wiąże się to z unikaniem wypełniania go w miejscach publicznych.
FAQ
Poniżej znajdziesz krótkie odpowiedzi na pytania dotyczące założenia konta z wykorzystaniem podpisu elektronicznego
Źródła wykorzystane do napisania tego artykułu, odwołania
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym; https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX%3A32014R0910 [dostęp: 07.06.2023 r.]