Standard & Poor's 500 (S&P 500) to indeks giełdowy obejmujący 500 przedsiębiorstw o największej kapitalizacji, notowanych na giełdach papierów wartościowych w Stanach Zjednoczonych. Jest jednym z najczęściej cytowanych indeksów giełdowych na świecie, odnotowuje też bardzo wysoki wolumen obrotu. Na koniec 2020 r. odnotowano wpłaty o wartości przekraczającej 5,4 tryliona dolarów na aktywa związane z indeksem S&P 500.
Czym jest indeks giełdowy?
Indeks giełdowy to wartość odzwierciedlająca wycenę akcji określonego segmentu rynku. Wyróżnia się indeksy rynkowe, które odpowiadają wartościom szerokiego wachlarza spółek oraz indeksy branżowe, poświęcone firmom z określonego sektora. Odwołując się do wartości poszczególnych indeksów, inwestorzy mogą łatwiej ocenić koniunkturę rynku lub jego wybranej części.
Historia indeksu S&P 500
Historia indeksu S&P 500 jest niezwykle ciekawa i jej skróconą wersję znajdziesz poniżej. Na początku przygotowaliśmy jednak tabelkę z najważniejszymi informacjami dotyczącymi tego wskaźnika.
Początki indeksu S&P 500 sięgają 1860 r., kiedy analityk finansowy Henry Varnum Poor utworzył wydawnictwo Poor’s Publishing. Jego celem było dostarczanie inwestorom bieżących informacji na temat kondycji przemysłu kolejowego.
Niespełna 50 lat później, w 1906 r., powstała Standard Statistics Bureau (jego nazwa została w 1923 r. zmieniona na Standard Statistics Company). Zajmowała się przede wszystkim oceną rentowności papierów wartościowych zabezpieczonych wierzytelnościami hipotecznymi (ang. mortgage bonds). W 1926 r. firma opracowała indeks obejmujący 90 spółek, których notowania były aktualizowane codziennie.
W 1941 r. doszło do połączenia wydawnictwa Poor’s Publishing oraz Standard Statistics Company. Tak powstała agencja ratingowa Standard & Poor's, która dzisiaj jest jednym z najbardziej znanych podmiotów tego typu na całym świecie.
W 16 lat po utworzeniu agencji ratingowej S&P (1957 r.) indeks, który pierwotnie został stworzony przez Standard Statistics Company, został przemianowany na Standard & Poor's 500 Stock Composite Index. Początkowo firmy notowane w ramach indeksu oferowały głównie akcje, ale stopniowo poszerzano zakres dostępnych na nim papierów wartościowych:
- w 1976 r. zaoferowano na nim pierwszy fundusz powierniczy bazujący na indeksie S&P 500;
- w 1982 r. zaoferowano pierwsze kontrakty typu futures bazujące na indeksie;
- w 1983 r. zaoferowano pierwsze opcje bazujące na indeksie.
Począwszy od 1986 r. indeks S&P 500 jest monitorowany niemal w trybie rzeczywistym przez agencję Reuters. Jego notowania są odświeżane co 15 sekund podczas każdej sesji giełdowej.
Jakiego typu indeksem jest S&P 500?
Indeks Standard & Poor's jest indeksem ważonym średnią wartością rynkową, czyli kapitalizacją. Oznacza to, że podążą za wzrostami i spadkami notowań spółek, na których bazuje. Wartość rynkowa spółki to suma wartości wszystkich jej akcji.
Z końcem sierpnia 2022 r. dziewięć największych spółek, które jednocześnie odpowiadały wartości 27,8% wartości całego indeksu, obejmowało następujące przedsiębiorstwa:
- Apple;
- Microsoft;
- Alphabet;
- com;
- Tesla;
- Berkshire Hathaway (jej prezesem jest legendarny inwestor Warren Buffet);
- UnitedHealth Group;
- Johnson & Johnson;
Sub-indeksem[1] S&P 500 jest tzw. S&P 500 Dividend Aristocrats, obejmujący firmy, które zwiększyły wypłacaną dywidendę w ciągu ostatnich 25 lat.
W jaki sposób dobierane są spółki notowane na S&P 500?
Aby spółka mogła znaleźć się w indeksie S&P 500, musi spełnić szereg surowych kryteriów określonych przez S&P Dow Jones Indices LLC, w tym:
- mieć kapitalizację rynkową na poziomie przynajmniej 12,7 biliona USD;
- mieć wolumen transakcji opiewający na nie mniej niż 250 tys. akcji w każdym z 6 miesięcy poprzedzających wycenę spółki;
- być notowana na jednej z amerykańskich giełd – New York Stock Exchange (NYSE) albo NASDAQ Stock Market (NASDAQ).
W indeksie S&P 500 można znaleźć wiele firm rozpoznawalnych na całym świecie, np. Adobe Systems, Amazon Corp., Apple Inc., Coca-Cola Co. czy Walt Disney Co. W 2021 r. agencja prasowa Bloomberg opublikowała raport, który sugerował jednak, że część firm nabywa raporty ratingowe od S&P, aby zwiększyć swoje szanse znalezienia się w indeksie bez spełnienia wszystkich kryteriów.
Źródła wykorzystane do utworzenia tej definicji, odwołania:
- Indeks, którego wartość jest obliczana na podstawie danych z innego indeksu.