Jakie korzyści w programie lojalnościowym otrzymuje klient?
Przeglądając materiały w sieci dotyczące programów lojalnościowych natknąłem się na sporo ciekawych informacji. Nie mogłem jednak oprzeć się wrażeniu, że treści te, przeważnie kierowane są do przedsiębiorców - a więc potencjalnych organizatorów takich programów.
Ten artykuł będzie inny. Zamierzam skoncentrować się w nim na perspektywie klienta.
Co możesz zyskać biorąc udział w programie lojalnościowym? Czy warto uczestniczyć w różnego rodzaju systemach lojalnościowych?
Benefity w programach lojalnościowych
Do najczęściej występujących benefitów w ramach programów lojalnościowych należą:
- zniżki przy zakupie określonych produktów i usług objętych programem (np. 20% zniżki na zakup obuwia z nowej kolekcji);
- premie i rabaty do wykorzystania przy zakupach (np. 40 zł rabatu za zakupy na określoną kwotę np. 250 zł lub więcej);
- unikalne korzyści dla uczestników programu lojalnościowego (np. możliwość skorzystania z darmowej dostawy produktów zakupionych online);
- nagroda w formie bezpłatnego produktu przy spełnieniu określonych warunków (zwykle wymagana jest odpowiednia częstotliwość zakupów, np. będąc uczestnikiem programu lojalnościowego możesz odebrać jedną darmową kawę przy wcześniejszym zakupie 10 innych kaw w tej samej sieci).
Kiedy możesz przystąpić do programu lojalnościowego?
Zazwyczaj z programów lojalnościowych dla klientów indywidualnych (tzw. programy lojalnościowe b2c), mogą skorzystać wszyscy klienci, którzy spełniają proste, minimalne warunki aktywności. Najczęściej trzeba mieć ukończony 18 rok życia i pełną zdolność do czynności prawnych (nabywasz ją w wieku osiemnastu lat, chyba że sąd zdecyduje o jej ograniczeniu). W przypadku osób niepełnoletnich, może być wymagana zgoda rodzica lub opiekuna prawnego.
Jednym z warunków uczestnictwa w programie lojalnościowym może być udostępnienie swoich danych, takich jak adres e-mail i numer telefonu oraz zgoda na przetwarzanie tych danych w celach marketingowych.
To właśnie na swojego maila otrzymasz powiadomienie o zniżkach i promocjach, które przysługują dla uczestników programu.
W przypadku bardziej zaawansowanych programów lojalnościowych wymagane będzie zarejestrowanie konta użytkownika i (lub) pobranie specjalnej aplikacji mobilnej, która służy do zarządzania kontem uczestnika programu lojalnościowego.
Na podobnej zasadzie działają też niektóre banki - aby skorzystać z konta w programie lojalnościowym banku, trzeba posiadać w nim konto osobiste. Niezbędny będzie też dostęp elektroniczny do rachunku. W dalszej części dowiesz się więcej o tym, co oferują poszczególne banki.
Od wlepek na kartonowych tabliczkach do rozbudowanych systemów lojalnościowych
Programy lojalnościowe dla klientów w Polsce, są bardzo zróżnicowane.
W najprostszym wydaniu spotkasz się z możliwością kolekcjonowania pieczątek (małych, samoprzylepnych naklejek). Za każdy zakup w określonym punkcie sprzedażowym, na określoną kwotę (np. nie niższą niż 10 zł), otrzymasz jedną wlepkę. Po uzbieraniu ich odpowiedniej ilości - np. gdy zbierzesz 10 takich naklejek - możesz odebrać nagrodę w postaci darmowego produktu.
Tego rodzaju programy lojalnościowe są zwykle oferowane przez małych, lokalnych przedsiębiorców, którzy szukają kompromisu ponieważ:
- chcą nagradzać swoich klientów za dokonywanie regularnych zakupów.
- Jednocześnie dążą do tego, aby uniknąć kosztów związanych z utrzymaniem profesjonalnej infrastruktury do obsługi bardziej zaawansowanych systemów lojalnościowych.
Większe przedsiębiorstwa często oferują bardziej rozbudowane programy lojalnościowe. Przykładem takiego bardziej zaawansowanego systemu, jest program lojalnościowy znanej na całym świecie marki Starbucks.
Zasada działania programu lojalnościowego Starbucksa na polskim rynku jest następująca:
- W programie są dwa poziomy - "Zielony" i "Złoty".
- Za każde wydane 2 PLN, uczestnik programu otrzymuje jedną "Gwiazdkę" - walutę programu.
- Jeśli w ciągu 12 miesięcy uczestnikowi uda się zgromadzić 200 Gwiazdek, wtedy "wskakuje" na wyższy poziom - "Złoty".
- Niezależnie od poziomu, na którym się znajduje, uczestnik zyskuje dostęp do benefitów (np. darmowa kawa za każde 80 uzbieranych gwiazdek).
- Uczestnicy posiadający poziom "Złoty", mogą liczyć na dodatkowe korzyści. Należą do nich: dostęp do kolekcjonerskiej złotej karty w aplikacji oraz jeden darmowy dodatek do kawy w prezencie przy każdej transakcji.
Programy lojalnościowe, programy rabatowe i usługa cashback w bankach
Również posiadacze kont bankowych, mogą korzystać z różnego rodzaju programów lojalnościowych (lub też: programów rabatowych i systemów cashback).
Wymagania do uczestnictwa w takich programach są z reguły proste do spełnienia. Najczęściej wystarczy posiadać konto w banku z dostępem elektronicznym (przez aplikację mobilną lub system bankowości internetowej) oraz wyrazić zgodę na regulamin i warunki uczestnictwa w określonym programie.
Program lojalnościowy banku może być standardową, wbudowaną funkcją konta (będzie dostępny w aplikacji mobilnej i bankowości internetowej) lub odrębną, niezależnie funkcjonującą usługą, z której mogą skorzystać klienci banku - ale nie tylko oni.
Poniżej znajdziesz 3 wybrane przykłady programów lojalnościowych, z których mogą skorzystać klienci banków.
Mastercard również posiada własny program lojalnościowy
Jeśli posiadasz kartę debetową, której wydawcą jest organizacja Mastercard, wtedy możesz też wziąć udział w programie Mastercard Bezcenne Chwile. Posiadając konto w banku możesz więc zyskać podwójnie: zarówno programie rabatowym Twojego banku, jak też programie lojalnościowym organizowanym przez Mastercard.
Za zebrane punkty możesz wybrać jedną z nagród dostępnych w katalogu, są to np.:
- słuchawki JBL Tune 500BT,
- 50 Monet Allegro na zakupy na allegro.pl,
- 50 PLN do wykorzystania na zakupy w empik.com.
Zarejestruj się na tej stronie programu i zacznij zbierać punkty, które przybliżają Cię do uzyskania nagrody.
Do niedawna również organizacja Visa oferowała swój program lojalnościowy (dostępny pod nazwą Visa Oferty). Jednak z końcem roku 2021 Visa wycofała się z tego rozwiązania.
Korzystaj z programów lojalnościowych. Ale z umiarem
Nie ulega wątpliwości, że programy lojalnościowe są ciekawą formą promocji. Korzyść odnosi zarówno klient (odbiorca programu), jak również sama firma, która organizuje taki program dla klientów.
Nie bój się przetestować ofert najlepszych programów lojalnościowych, ponieważ w niektórych z nich, możesz zyskać wymierne korzyści za zakupy, których i tak dokonujesz na co dzień.
Z drugiej strony nie rejestruj swojego konta w niezliczonej ilości programów lojalnościowych, ponieważ skończy się to tym, że będziesz otrzymywać nadmiar powiadomień o różnego rodzaju ofertach. Możesz poczuć się zmęczony i zwyczajnie zniechęcić się do tego rodzaju formy promocji.
Jeśli wcześniej nie uczestniczyłeś w tego typu akcjach, możesz zacząć od rejestracji konta w jednym lub dwóch programach lojalnościowych. Później zdecydujesz czy taka forma osiągania dodatkowych zysków Ci odpowiada oraz czy z możliwości jakie dają programy lojalnościowe chcesz korzystać częściej.