Błędy przy poleceniu przelewu - to się zdarza!
Polecenie przelewu bankowego jest formą pieniężnych rozliczeń bezgotówkowych. Polega na wydaniu dostawcy usług płatniczych (jest nim np. bank) dyspozycji przekazania określonej kwoty środków z konta płatnika, na konto odbiorcy (beneficjenta).
Jest to jedna z najpowszechniejszych form wymiany środków. Tylko w systemie Elixir (służy do obsługi standardowych przelewów bankowych) średnio rozlicza się 7,8 milionów zleceń dziennie.
Przy tak dużym wolumenie transakcji nietrudno o pomyłkę.
Błędy się zdarzają, dlatego wycofanie przelewu to nie jest odosobniona sytuacja.
W wielu przypadkach przelew można cofnąć, a jeśli już nie można cofnąć przelewu w systemie, to i tak jest szansa, aby omyłkowo przetransferowane pieniądze można odzyskać.
Zobacz, co możesz zrobić, gdy realizując przelew, popełnisz błąd.
Cofnięcie przelewu nie zawsze jest konieczne
Gdy wysyłasz przelew standardowy przelew, w formularzu powinnaś uzupełnić dane, żeby móc przetransferować środki.
Dane potrzebne do przelewu to:
- Imię i nazwisko odbiorcy.
- Numer konta bankowego.
- Kwota przelewu.
- Tytuł przelewu.
Jak się okazuje, gdy popełnisz błąd w którymś z tych pól, nie zawsze musisz anulować przelew.
- Pole danych odbiorcy: jeśli popełniłeś błąd, wpisując dane odbiorcy, takie jak imię nazwisko lub adres, wtedy nie musisz anulować przelewu. Bank identyfikuje odbiorcę po numerze konta dlatego, jeśli np. w nazwisku lub w adresie pojawi się błąd, to i tak pieniądze dotrą na docelowe konto - o ile numer rachunku bankowego jest poprawny.
- Zła kwota przelewu: problemu nie będzie, gdy kwota jest za mała (wystarczy wysłać kolejny przelew, uzupełniając różnicę). Co, gdy kwota jest za duża? W tej sytuacji najlepiej jest wyjaśnić sytuację i poprosić odbiorcę o zwrot środków. Najważniejsze jest to, że wiesz, do kogo zrealizowałeś taki przelew. O ile odbiorca jest uczciwy, wtedy nie powinno być więc problemu, aby uzyskać zwrot środków na konto.
- Zły numer konta bankowego. Numer rachunku składa się z 26 cyfr i w tym miejscu jest ryzyko popełnienia najbardziej dotkliwej pomyłki. Największym problemem, gdy wysyłasz pieniądze i zrobisz błąd w numerze konta, jest fakt, że zwyczajnie nie wiesz, na czyje konto trafią środki. Jeśli zrobiłeś błąd w numerze konta odbiorcy, wtedy działać trzeba szybko!
Jak anulować przelew? Czyli zdążyć przed najbliższą sesją elixir
W przypadku, gdy popełnisz błąd w numerze konta, "uratować cię" mogą sesje elixir.
Jeżeli w twoim banku jest możliwość cofnięcia przelewu, to będziesz mógł zrobić przed najbliższą sesją elixir.
Jeśli wysłałeś przelew, który jeszcze nie trafił do wychodzącej z sesji elixir, wtedy masz szansę go anulować, jeszcze zanim pieniądze znajdą się na koncie odbiorcy.
Oto przykład:
- Przelew wykonałeś rano, o godzinie 8:15.
- Najbliższa sesja wychodząca w Twoim banku jest o godzinie 10:00.
W takiej sytuacji masz trochę czasu, aby zablokować zlecenie.
Sytuacja komplikuje się, gdy wysyłasz przelew natychmiastowy (np. express elixir).
Niezależnie od rodzaju zlecenia powinieneś działać jak najszybciej.
Praktyczna zasada
W przypadku, gdy pomylisz numer konta, jak najszybciej skontaktuj się z infolinią twojego banku. Przelew możesz anulować przed najbliższą sesją elixir. Aby szybciej połączyć się z konsultantem, skorzystaj z możliwości kontaktu za pośrednictwem aplikacji mobilnej.
W którym banku anulujesz przelew?
Chcesz sprawdzić, czy Twój bank pozwala anulować przelew? Najlepiej będzie, jeśli skontaktujesz się z infolinią Twojego banku. Pamiętaj, że cofnięcie przelewu to kwestia indywidualna. Na możliwość anulowania zlecenia wpływa wiele czynników jak na przykład godziny sesji w twoim banku.
Jeśli wysłałeś przelew na złe konto i chcesz go anulować, jak najszybciej skontaktuj się z infolinią Twojego banku.
W ten sposób dowiesz się, czy jest taka możliwość oraz - jeśli tak - otrzymasz instrukcje co należy zrobić, aby anulować transakcję. Zacznij działać jak najszybciej!
Gdy pieniądze znajdą się na złym koncie
Nie zawsze anulowanie przelewu będzie możliwe.
Sytuacja robi się bardziej skomplikowana, gdy Twój przelew wyszedł już z sesją elixir.
To może się zdarzyć np. w sytuacji, gdy omyłkowo i nieświadomie przesłałeś pieniądze na złe konto, a po jakimś czasie właściwy odbiorca zwróci się do Ciebie z informacją, że nie otrzymał przelewu.
Wtedy wycofanie przelewu jest już niemożliwe, jednak wciąż masz szansę, aby odzyskać swoje pieniądze.
W tym przypadku jednak droga do uzyskania zwrotu środków będzie dłuższa i odrobinę bardziej skomplikowana, niż gdy anulujesz transakcje w porę.
Trudność w tej sytuacji sprawia fakt, że nie znasz odbiorcy swojego przelewu.
Jeśli wpiszesz niepoprawny numer konta (źle sformatowany, na przykład podasz za mało cyfr) - to takiego przelewu nie będziesz mógł wysłać. Taka możliwość będzie zablokowana w bankowości elektronicznej (chyba że mówimy o błędzie lub awarii, ale to wyjątek, którego nie bierzemy pod uwagę).
Jeśli natomiast pomylisz cyfrę w numerze (np. zamiast 1 wpiszesz 7), istnieje spore prawdopodobieństwo, że środki znajdą się na koncie przypadkowego odbiorcy.
Jak możesz wtedy odzyskać swoje pieniądze?
Zwróć się do banku, z prośbą o zwrot środków
Przede wszystkim należy zgłosić sytuacje w banku, który w twoim imieniu zwróci się do odbiorcy, z prośbą o zwrot omyłkowo przesłanych pieniędzy.
Odbiorca powinien wówczas wyrazić zgodę na dokonanie zwrotu i wtedy tak na dobrą sprawę cała sytuacja powinna mieć swoje dobre zakończenie.
Praktyka może jednak okazać się zupełnie inna:
Ktoś przez Twój błąd otrzyma pieniądze na konto. Następnie twój bank zwróci się do tej osoby z prośbą o zwrot tych pieniędzy. Pomimo tego ten przypadkowy odbiorca nie chce zwrócić środków. Ty jednak masz prawo do uzyskania zwrotu.
Pozostaje wtedy ostatnia możliwość dochodzenia swoich praw, czyli droga sądowa. Na podstawie art. 405 Kodeksu Cywilnego o bezpodstawnym wzbogaceniu, osoba, która bezpodstawnie uzyskała korzyść majątkową kosztem innej osoby, zobowiązania jest do zwrotu jej wartości. Gdy sprawa dojdzie na ten etap, skonsultuj się z prawnikiem, aby skutecznie dochodzić swoich praw.