ranking kont - logo serwisu
ikona kalendarza - obrazek
Zaktualizowano: 16/08/2024

Zapomniałeś hasła do konta bankowego? Sprawdź, jak je odzyskać

jak odzyskać hasło - obrazek artykułu
Zakładając rachunek bankowy, ustawiasz do niego login i hasło. To twoje indywidualne kody dostępu, które pozwalają na zalogowanie się oraz dostęp do operacji finansowych online. Jeżeli hasło i login są mało intuicyjne, łatwo je zapomnieć, a wtedy stracisz możliwość logowania się do systemu. Czy można odzyskać hasło do konta bankowego i jak to zrobić? W tym artykule dowiesz się, co zrobić gdy zapomniałem hasła do konta bankowego.
ikona symbolizująca kluczowe spostrzeżenia

Kluczowe spostrzeżenia:

  • Twoja bankowość internetowa jest chroniona przez login i hasło, które możesz odzyskać na kilka sposobów.
  • W przypadku gdy zapomnisz loginu lub hasła, możesz je odzyskać poprzez aplikację mobilną lub kontakt z placówką banku.
  • Nadanie nowego hasła wymaga przejścia przez proces weryfikacji tożsamości, często za pomocą kodów SMS lub serii pytań weryfikacyjnych.
  • Banki oferują możliwość odblokowania konta zarówno przez telefon, jak i wizytę w oddziale banku.
  • Zapomniany login można sprawdzić w umowie, wiadomości e-mail lub odzyskać za pośrednictwem aplikacji mobilnej.
  • Logowanie do bankowości internetowej staje się prostsze dzięki korzystaniu z menadżera haseł, który chroni Twoje dane logowania i umożliwia tworzenie własnych haseł.

Czym jest login i hasło do logowania?

Zarówno hasło, jak i login do konta bankowego to indywidualne dane dostępowe, które uniemożliwiają zalogowanie się do profilu użytkownika innym osobom niż posiadacz konta.

ikona - informacja

Oczywiście przy ustawianiu hasła dostępu każdy bank weryfikuje, czy spełnia ono podstawowe kryteria tzw. silnego hasła. Samo hasło znasz jednak tylko ty. Login, znany również jako numer identyfikacyjny klienta, jest nadawany przez bank podczas zakładania konta. Login do bankowości internetowej (niekiedy określany też jako numer klienta) jest nadawany przez bank podczas zakładania konta.

Trudno się więc dziwić, że przy tak dużym natłoku informacji hasła, które przecież nie powinny być takie same (a najlepiej, gdyby były zupełnie różne od siebie) niekiedy ulatują z pamięci. Rozwiązaniem tego problemu są np. bezpieczne menedżery haseł. Teraz dowiedz się, co zrobić w przypadku, gdy zapomnisz dane do logowania.

Jak można odzyskać zapomniane hasło do konta?

Jeżeli nie pamiętasz hasła lub zapomniałeś loginu do konta, staraj się nie wpisywać ich w sposób przypadkowy. Oczywiście pojedyncza omyłka nie niesie ze sobą negatywnych konsekwencji, ale już użycie błędnego hasła kilka razy z rzędu powoduje, że dostęp do konta zostanie zablokowany.

Istnieje kilka sposobów na to, aby odzyskać zapomniane hasło do konta. Poniżej znajdziesz ich krótki opis. Jeżeli zapomniałeś obecnego hasła, nie ma możliwości jego odzyskania, a jedynie możliwość ustawienia nowego hasła poprzez określone procedury w banku.

ikona - nowoczesny nagłówek

Kontakt z infolinią banku

Jeżeli zapomniałeś hasła do bankowości internetowej, zadzwoń na infolinię swojego banku. Numer telefonu znajdziesz na głównej stronie instytucji. Pamiętaj, aby zawsze chronić swoje dane logowania i nie udostępniać ich osobom trzecim.

Konsultant poprosi cię o podanie danych, które pomogą potwierdzić twoją tożsamość. Zazwyczaj padają pytania o numer PESEL lub datę urodzenia. Możesz również zostać poproszony o podanie kodu, który otrzymasz SMS-em w trakcie rozmowy. Jeżeli udzielisz poprawnych odpowiedzi, pracownik własnoręcznie przeprowadzi procedurę odblokowania dostępu do konta osobistego.

numer infolinii na stronie internetowej banku
Numer Infolinii znajdziesz na stronie internetowej twojego banku. Upewnij się, że znajdujesz się pod prawdziwym adresem. Przykład: Na stronie Banku Pekao numer infolinii znajdziesz w stopce strony internetowej.
ikona - nowoczesny nagłówek

Resetowanie hasła na stronie logowania

Innym rozwiązaniem jest wybór opcji „Nie pamiętam hasła” na stronie logowania. W formularzu na stronie banku przejdziesz przez procedurę potwierdzenia tożsamości (podobnie jak w przypadku infolinii). Na końcu otrzymasz na maila wiadomość z linkiem pozwalającym na ustawienie nowego kodu dostępu lub ustawisz nowe hasło bezpośrednio na stronie banku. Po zakończeniu procedury będziesz mógł przejść do nadania nowego hasła.

Jeżeli chcesz zmienić hasło, zwykle w aplikacji będziesz musiał wprowadzić w pierwszej kolejności poprzednie. W niektórych bankach, np. Santander Bank Polska, możesz jednak skorzystać z systemu pytań pomocniczych, do których sam wcześniej ustawiłeś odpowiedzi (np. nazwisko panieńskie matki).

zmiana hasła na stronie Santander Banku
Na stronie Santander Banku możesz zmienić hasło za pomocą pytań weryfikacyjnych.

W takiej sytuacji hasło w banku ustawisz od nowa, nie musisz pamiętać starych danych do logowania.

ikona - nowoczesny nagłówek

Wizyta w oddziale banku

Aby odzyskać dostęp do rachunku bankowego, możesz przyjść do dowolnej placówki banku, którego pracownik zweryfikuje twoją tożsamość. Wystarczy, że okażesz dowód osobisty lub paszport.

Jak odzyskać login do konta?

Jeżeli zapomniałeś loginu do konta w pierwszej kolejności sprawdź umowę, SMS otrzymany podczas zakładania konta lub dane identyfikacyjne w aplikacji mobilnej. Login do systemu bankowego można również znaleźć na karcie klienta banku. Login możesz też odzyskać na podobnej zasadzie jak hasło – zwykle wystarczy telefon na infolinię albo wizyta w placówce (pamiętaj, żeby mieć przy sobie dowód osobisty).

Wybierając konto osobiste, warto zwrócić uwagę na dodatkowe funkcje, takie jak możliwość zmiany loginu czy ustawienia aliasu. Porównaj oferty różnych banków w rankingu kont osobistych i wybierz tę, która najlepiej odpowiada Twoim potrzebom.

Zobacz Ranking

W zależności od banku login możesz zmienić na nowy (np. Alior Bank, Bank Millennium, Bank Pekao S.A.) lub tylko odzyskać dotychczasowy (np. Bank Pocztowy, ING Bank Śląski). W banku Velo ustawisz tzw. alias, czyli login alternatywny. Dzięki temu do bankowości online możesz logować się przy użyciu jednego z dwóch numerów – nadanego przez bank lub ustawionego przez ciebie.

Co zrobić, aby logowanie do bankowości internetowej było prostsze?

Jak zmniejszyć ryzyko zapomnienia hasła lub loginu? Mamy dla Ciebie dwie propozycje. Możesz również ustawić własny login, aby łatwiej go zapamiętać.

ikona - bezpieczeństwo

Korzystanie z silnych, bezpiecznych haseł

Zakładając konto internetowe, należy zwrócić uwagę, aby ustawić bezpieczne hasło. Oczywiście nie chodzi o to, aby wpisać w formularzu ciąg losowych znaków, ponieważ zapomnisz je bardzo szybko. Silne hasło jest kluczowe dla bezpieczeństwa w bankowości elektronicznej.

Cechy silnego hasła

ikona - informacja

Na co w takim razie warto zwrócić uwagę?

  • Długość hasła powinna wynosić minimum 10–12 znaków.
  • W treści hasła wykorzystaj znaki specjalne (np. !, @, #, $), cyfry (np. 4, 6, 8) oraz wielkie i małe litery.
  • Wybierz hasło, które kojarzy ci się z konkretnym, wydarzeniem, osobą lub np. ulubioną książką.

Jakie w takim razie NIE powinno być hasło w bankowości internetowej? Przede wszystkim unikaj podawania swoich danych osobowych (np. numeru PESEL, daty urodzenia), a także logicznego ciągu znaków, np. 123. Nie łącz tych samych danych w loginie i haśle. Jeżeli twój numer klienta to 123, a hasło brzmi hasło123!, ułatwiasz pracę cyberwłamywaczom.

Możesz skorzystać z narzędzia do generowania bezpiecznych haseł.

ważne - ikona

Żaden pracownik banku nie poprosi cię o podanie ustawionych danych dostępowych.

Pamiętaj też, by nie ujawniać swojego loginu i hasła osobom trzecim (np. znajomym lub komuś z rodziny), ponieważ w ten sposób zwiększasz ryzyko włamania się cyberprzestępców na konto.

ikona - bezpieczeństwo

Zapisywanie haseł w managerach

Dobrym rozwiązaniem jest korzystanie z managerów haseł. To usługa będąca częścią witryny (np. manager haseł Google), która pozwala na zarządzanie danymi uwierzytelniającymi do konkretnych witryn. Pozwala na selektywne przechowywanie haseł przez system bez konieczności ich pamiętania. Manager haseł może również pomóc w zarządzaniu danymi logowania do serwisu internetowego banku.

Przykłady managerów haseł:

  • Dashlane;
  • Keeper;
  • RoboForm;
  • LastPass;
  • 1Password;
  • NordPass;
  • Bitwarden;
  • Avira Password Manager Pro;
  • F-Secure ID PROTECTION;

Manager haseł oznacza korzystanie z zabezpieczeń wbudowanych w daną aplikację, np. przeglądarkę internetową oraz program antywirusowy zainstalowany na komputerze. Warto jednak regularnie skanować dysk pod kątem zagrożeń cybernetycznych. Złośliwe oprogramowanie może wykraść zapisane informacje.

ikona lupy - zbliżenie

Weryfikacja faktów. Wewnętrzny audyt treści

Kluczowe zweryfikowane fakty:

  • Artykuł prawidłowo opisuje proces odzyskiwania zapomnianego hasła do konta bankowego poprzez kontakt z infolinią banku, resetowanie hasła na stronie logowania lub wizytę w oddziale banku.
  • Informacje o cechach silnego hasła, takich jak długość minimum 10-12 znaków, wykorzystanie znaków specjalnych, cyfr oraz wielkich i małych liter, są zgodne z ogólnymi zaleceniami dotyczącymi tworzenia bezpiecznych haseł.
  • Artykuł słusznie ostrzega przed ujawnianiem loginu i hasła osobom trzecim oraz podkreśla, że żaden pracownik banku nie poprosi o podanie danych dostępowych.
  • Lista przykładowych managerów haseł, w tym Dashlane, Keeper, LastPass, 1Password i innych, zawiera popularne i wiarygodne rozwiązania do zarządzania hasłami.
  • Przytoczone w artykule informacje na temat możliwości zmiany lub odzyskania loginu w zależności od banku (np. Alior Bank, Bank Millennium, ING Bank Śląski) są zgodne z procedurami stosowanymi przez te instytucje.

Wewnętrzny audyt treści potwierdza, że artykuł zawiera sprawdzone i rzetelne porady dotyczące postępowania w przypadku zapomnienia hasła lub loginu do konta bankowego. Przedstawione informacje są zgodne z ogólnymi zasadami bezpieczeństwa i procedurami stosowanymi przez banki. Artykuł może stanowić wartościowe źródło wiedzy dla osób poszukujących wskazówek, jak odzyskać dostęp do konta i zadbać o bezpieczeństwo danych logowania w bankowości elektronicznej.

Wykorzystano AI zgodnie z naszą Polityką redakcyjną.

kategoria wpisu - ikona
kategoria wpisu:
Comment & Rating (#7)
Szukaj artykułów i porad
O temacie opowiedział:
Maciej Szukała - autor w serwisie Rankingkont.pl
Maciej Szukała
Jestem copywriterem specjalizującym się w tworzeniu treści o tematyce prawniczej, biznesowej i ekonomicznej. Z wykształcenia jestem prawnikiem uprawnieniami radcy prawnego.
Artykuł zaktualizował:
Łukasz Scheibinger
Dalsza lektura:
jak sprawdzić ile masz pieniędzy na koncie

Jak sprawdzić stan konta bankowego?

PRZECZYTAJ PORADNIK → 
jak bezpiecznie wkładać kartę do bankomatu? obrazek artykułu

Jak włożyć kartę do bankomatu? Oto, co należy wiedzieć!

PRZECZYTAJ PORADNIK → 
subkonto bankowe - obrazek artykułu

Czym jest subkonto bankowe? Jak z niego skorzystasz?

PRZECZYTAJ PORADNIK →