Jak działają fałszywe sklepy internetowe?
Zakupy w e-sklepie to dla wielu osób codzienność. W ten sposób nabywamy np. sprzęt AGD/RTV, ubrania czy książki. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że nie każdy sprzedawca w sieci jest uczciwy. Jeżeli sklepy internetowe oferują ceny znacząco niższe od konkurencji, a do tego nie udostępniają informacji kontaktowych dla klientów, w twojej głowie powinno narodzić się podejrzenie, czy na pewno te zakupy w internecie są bezpieczne.
Warto sprawdzić, czy na stronie sklepu znajdują się dane identyfikujące sprzedawcę. Jeśli informacje te są trudne do znalezienia lub nieopublikowane, może to wskazywać na potencjalne ryzyko dla kupujących.
Celem internetowych oszustów jest przede wszystkim wyłudzenie danych osobowych klientów, a także dostępu do konta bankowego. Fałszywe sklepy internetowe często do złudzenia przypominają klasyczną witrynę, dlatego zweryfikowanie prawdziwości serwisu nie zawsze będzie proste.
Jak rozpoznać fałszywy sklep internetowy?
Wykrycie fałszywego sklepu internetowego nie zawsze jest proste, jednak zwracanie uwagi na kilka kluczowych elementów może znacząco zmniejszyć ryzyko oszustwa. Zanim zdecydujesz się na zakupy w danym sklepie, warto sprawdzić jego wiarygodność i upewnić się, że unikasz potencjalnych zagrożeń
Oto kilka kroków, które pomogą ci zweryfikować, czy sklep online jest prawdziwy:
- Adres URL: Sprawdź, czy adres sklepu zaczyna się od "https", co oznacza bezpieczne połączenie. Fałszywe sklepy często używają podobnych adresów do tych prawdziwych, zmieniając nieznacznie nazwę sklepu.
- Brak danych kontaktowych: Fałszywe sklepy internetowe często nie podają żadnych przejrzystych informacji o firmie, takich jak adres, numer telefonu czy NIP.
- Opinie klientów: Zobacz jak użytkownicy wypiwiadają się o sklepie. Jeśli znajdziesz nienaturalnie dużo negatywnych opinii - może to świadczyć o potencjalnym oszustwie.
- Bogaty asortyment i podejrzanie niskie ceny: Strony oferujące szeroki wybór produktów, np. sprzęt elektroniczny, w nienaturalnie niskich cenach, mogą być próbą oszustwa.
- Oryginalne opakowanie i podrobiony towar: Fałszywe sklepy często oferują towary bez oryginalnego opakowania lub produkty podrobione, dlatego zawsze zwracaj uwagę na te detal
Zanim zdecydujesz się na e-zakupy, pamiętaj, aby dokładnie zbadać każdy sklep online. Zachowanie ostrożności może uchronić cię przed próbą oszustwa i pomóc odzyskać pieniądze w razie problemów.
Co jeszcze powinno zwrócić Twoją uwagę?
Warto przypomnieć sobie powiedzenie - Nie wszystko złoto, co się świeci". Unikalna okazja, nienaturalnie niska cena, promocja jakiej nie widziałeś nigdy wcześniej? Tak właśnie możesz rozpoznać fałszywy sklep internetowy
Przed dokonaniem pierwszej płatności warto zweryfikować podstawowe informacje na temat witryny. To, że sklep działa, nie świadczy jeszcze o jego wiarygodności. Zaalarmować Cię powinny także:
- błędy ortograficzne albo językowe na stronie;
- brak regulaminu – obowiązek jego wprowadzenia wynika wprost z przepisów ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną2.
Warto sprawdzić dane firmy w powszechnie dostępnych rejestrach – CEIDG dla osób fizycznych oraz KRS dla spółek, np. spółka z o.o. Koniecznie zwróć uwagę, czy przy wpisie widnieje informacja, że dana firma nadal działa.
Zakupy w sieci traktuj jak prowadzenie samochodu – zawsze kieruj się zasadą ograniczonego zaufania. Jeżeli czujesz, że coś jest nie tak, nie dokonuj transakcji.
Jak bezpiecznie płacić za zakupy w sklepie internetowym?
Bezpieczne płatności to klucz do uniknięcia wyłudzeń w sklepach internetowych. Najlepszym rozwiązaniem jest korzystanie z kart płatniczych (szczególnie z wirtualnych kart pre-paid) lub opcji płatności za pobraniem. Płatność kartą daje możliwość skorzystania z procedury Chargeback, która pozwala na odzyskanie pieniędzy w przypadku oszustwa. Płatność za pobraniem z kolei umożliwia sprawdzenie zamówionego towaru przed dokonaniem płatności.
Przeczytaj także: Polecane artykuły
#Cyberzagrożenie #Oszustwainternetowe #Carding #Vinted #OLX
Unikaj sklepów internetowych, które nie oferują bezpiecznych metod płatności. Zawsze czytaj warunki transakcji i upewnij się, że strona sklepu jest zabezpieczona protokołem “https”. Warto również korzystać z popularnych systemów płatności online, takich jak PayU, Przelewy24 czy T-Pay, które oferują dodatkowe zabezpieczenia transakcji.
Jak odzyskać pieniądze z fałszywego sklepu internetowego?
Jeśli padłeś ofiarą przestępstwa i oszukano Cię w sklepie internetowym, nie trać nadziei – istnieją sposoby na odzyskanie pieniędzy. Pierwszym krokiem jest skontaktowanie się z bankiem i skorzystanie z procedury Chargeback. Chargeback to mechanizm, który pozwala na cofnięcie transakcji dokonanej kartą płatniczą, jeśli towar nie został dostarczony lub okazał się niezgodny z opisem.
Należy również zgłosić oszustwo odpowiednim organom ścigania, takim jak policja. W przypadku płatności przelewem, odzyskanie pieniędzy może być trudniejsze. Pamiętaj, aby zachować wszystkie dowody transakcji, takie jak potwierdzenia płatności i korespondencję ze sklepem.
Gdzie zgłosić fałszywy sklep internetowy?
Warto zachować czujność, a fałszywe e-sklepy należy zgłaszać do odpowiednich instytucji.
W Polsce podejrzanym sklepem internetowym może zająć się:
- policja – na komendzie zgłosisz np. podejrzenie popełnienia przestępstwa oszustwa;
- Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej – kontroluje legalność prowadzonej działalności;
- Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta – prowadzi postępowania m.in. w zakresie nieuczciwych praktyk handlowych;
- CERT Polska – poprzez formularz kontaktowy możesz zgłosić m.in. próby phishingu oraz domeny wyłudzające dane osobowe albo finansowe.
Niestety, żadna kancelaria prawna ani instytucja państwowa nie jest w stanie zagwarantować Ci, że odzyskasz utracone pieniądze.
Jak nie dać się oszukać w internecie?
Aby nie dać się oszukać w internecie, kluczowe jest sprawdzenie wiarygodności sklepu internetowego przed dokonaniem zakupu. Przede wszystkim, przeczytaj regulamin sklepu oraz politykę prywatności. Brak tych dokumentów powinien wzbudzić Twoją czujność. Negatywne opinie na forach, jak i w mediach społecznościowych mogą być sygnałem ostrzegawczym. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku braku jakichkolwiek opini.
Weryfikacja danych firmy w rejestrach, takich jak CEIDG czy KRS, to kolejny krok, który pomoże Ci sprawdzić wiarygodność sklepu internetowego. Unikaj sklepów, które nie oferują bezpiecznych metod płatności i nie mają opcji płatności za pobraniem. Pamiętaj, że zdrowy rozsądek i ostrożność to twoi najlepsi sprzymierzeńcy w unikaniu oszustw w sieci.
Planujesz zakupy w sklepie internetowym? Na te firmy uważaj!
Lista podejrzanych sklepów internetowych rośnie z roku na rok. Jak je znaleźć?
Najłatwiej poszukać informacji w sieci.
Nie brakuje serwisów, które regularnie aktualizują firmy oszukujące konsumentów. Listę niemal 2 tysięcy podejrzanych sklepów internetowych znajdziesz na stronie CyberRescue ↗.
Sprawdź, czy witryna, za pośrednictwem której chcesz zrobić zakupy, nie znajduje się na liście.
W wielu sklepach zamieszczonych na CyberRescue nie znajdziesz danych kontaktowych sprzedawcy, a nawet regulaminu. Brakuje także określenia podmiotu, który przetwarza dane osobowe klientów.
Źródła
Weryfikacja faktów. Wewnętrzny audyt treści