RankingKont.pl - logo

Bankowość mobilna w roku 2020. Najciekawsze rozwiązania w aplikacjach mobilnych

Bankowość mobilna zyskuje na znaczeniu i dzisiaj cięzko wyobrazić sobie zarządzanie kontem bankowym bez wykorzystania telefonu. Czytając ten tekst dowiesz się więcej o najciekawszych aktualnie dostępnych rozwiązaniach bankowości mobilnej.
kalendarz ikona
Opublikowano: 27 lutego 2020 
autor
Autor: Łukasz Scheibinger 
Kategorie:
bankowość mobilna
Najciekawsze rozwiązania w bankowości mobilnej.

Kto dzisiaj wyobraża sobie zarządzanie kontem bankowym bez wykorzystania telefonu? Bankowość mobilna to na pewno jeden z najważniejszych kanałów, jak chodzi o zarządzanie rachunkiem bankowym. Korzystanie z bankowości mobilnej to wygodny sposób na dostęp do środków zgromadzonych na koncie oraz znaczne ułatwienie w wielu codziennych sytuacjach.

Dla mnie aplikacje mobilne banków stały się tak wygodne, że do systemów bankowości internetowej zaglądam sporadycznie, tylko w celu wykonania konkretnych czynności. Najczęściej w przypadku gdy... piszę artykuł na stronę RankingKont.pl i potrzebuję sprawdzić jak działają wybrane funkcje bankowości online.

Prywatnie większość operacji bankowych wykonuję z wykorzystaniem telefonu i powoli zaczyna mi być trudno sobie wyobrazić, żeby było inaczej. Odkąd korzystam z Apple Pay (a wcześniej Google Pay), to za wyjątkiem płatności internetowych, praktycznie w ogólnie nie używam fizycznej karty płatniczej. W związku z tym do minimum ograniczyłem korzystanie z gotówki. Czasem, gdy trzeba wypłacić pieniądze z bankomatu - wtedy najczęściej robię to z wykorzystaniem mobilnego kodu BLIK.

Jak dzisiaj, pamiętam kampanię reklamową ING sprzed kilku lat z hasłem "internetowi mają lepiej", która prezentowała korzyści wynikające z korzystania z konta przez internet. Jedną z reklamowanych zalet była możliwość dokonywania przelewów internetowych - tutaj cytat: "również przez telefon". Wtedy temat był na tyle nowy, że prowadzona kampania reklamowa podkreślała najbardziej podstawowe funkcje systemu.

To tak, jak w czasach kiedy operatorzy sieci telefonicznych reklamowali rozliczanie sekundowe rozmów jako korzyść. Albo gdy sporne sytuacje w sporcie były oceniane na oko, a mało kto wiedział, co kryje się pod hasłem "challenge" lub "VAR". I choć nie tak odległe, to były to zupełnie inne czasy...

Dzisiaj sytuacja wygląda już całkiem inaczej. Bankowość mobilna nieustannie zyskuje popularność i korzysta z niej już ponad 9 milionów użytkowników (źródło).

I to jest dobry czas, aby przyjrzeć się najciekawszym rozwiązaniom bankowości mobilnej. W tym artykule nie będę opisywał aplikacji mobilnych w całości, a jedynie skoncentruję się na wybranych funkcjonalnościach, które stanowią wartość dodaną dla użytkowników.

Dobry UX zawsze w modzie

UX czyli User Experience - to termin, który odnosi się do jakości wrażeń i doświadczeń użytkownika, podczas korzystania z danego produktu. Uważam, że dobry UX jest jak dobry garnitur - nigdy nie wychodzi z mody. I podobnie jak w przypadku garnituru - często najprostsze rozwiązania są najlepsze.

W tym miejscu może Cię zaskoczę. Ostatnio bardzo dobre wrażenie zrobiła na mnie niezwykle prosta, ale przydatna funkcja w aplikacji mobilnej Alior Banku, z której korzystam od niedawna.

Na etapie wysyłania przelewu możemy dodać adresata, do listy odbiorców. Wiem - nie można wymyślić nic prostszego. Wiem - inne aplikacje też mają taką funkcję. Ale jakie to jest przydatne!

bankowość mobilna (2)

W tym przypadku szczególnie warto zwrócić uwagę na sposób w jaki dodano tę funkcję. Jest ona dostępna po rozwinięciu pola "dodatkowe opcje", które docelowo jest ukryte.

Z jednej strony rozwiązanie jest intuicyjne i bez najmniejszego problemu znajdziemy ten wariant, z drugiej jednak strony, w żaden sposób nie przeszkadza w zwykłym korzystaniu z aplikacji, ani nie wybija się ponad to, co najważniejsze, czyli możliwość wykonania przelewu.

Takie szczegóły bardzo pomagają w korzystaniu z aplikacji i - jakkolwiek innowacje nie zostałby wymyślone - każde ułatwienie pozwalające bardziej efektywnie zrealizować nawet te najbardziej podstawowe operacje, zawsze będzie w cenie.

Dobry UX zawsze w modzie, a najprostsze rozwiązania często okazują się najlepsze. Takie detale wpływają na wygodę korzystania z aplikacji w stopniu większym, niż mogłoby się to wydawać. Tę prostą, ale bardzo przydatną funkcję w aplikacji Alior Banku oceniam na 4 w pięciopunktowej skali.

Klawiatura banku wbudowana do komunikatorów na telefonie

Jestem fanem minimalistycznych rozwiązań i musiałem zacząć od czegoś niezwykle prostego. Teraz jednak jest czas, żeby przejść do bardziej wyszukanych dodatków. Takim jest klawiatura Moje ING czyli rozwiązanie, z którego mogą korzystać posiadacze aplikacji mobilnej Moje ING.

Klawiaturę Moje ING możesz włączyć, kiedy zainstalujesz aplikację mobilną banku na telefonie. Następnie, kiedy korzystasz z komunikatora - np. Messenger Facebooka albo wiadomości SMS - możesz dokonać przelewu na konto odbiorcy, z którym właśnie prowadzisz rozmowę. Jak to wygląda w praktyce, można zobaczyć na filmie umieszczonym na kanale ING::

Rozwiązanie na pewno ciekawe, ale czy przydatne? Niekoniecznie. Oceniam je na 3 punkty.

Klawiatura Moje ING, to na pewno innowacyjne rozwiązanie, ale czy na pewno "ułatwia życie"? Ścieżka realizacji przelewu z wykorzystaniem klawiatury Moje ING jest krótsza niż standardowo - przez aplikację - ale czy w rzeczywistości pozwala to zaoszczędzić sporo czasu? Jeśli zrobilibyśmy test porównawczy, to realizacja tej samej płatności z wykorzystaniem aplikacji w standardowy sposób, potrwałaby niewiele dłużej.

Ocena byłaby wyższa, gdyby odbiorca, z którym prowadzimy rozmowę w danym momencie, był przypisywany jako odbiorca przelewu automatycznie.

Mobilne skarbonki i automatyczne pomaganie

Spójrzmy teraz w stronę banku PKO BP i ich aplikacji IKO. Jest to jedna z najlepszych aplikacji mobilnych na rynku, a ocena 4.8 na 5 możliwych punktów w sklepie Google Play, przy ponad 340 tysiącach recenzji, musi robić wrażenie.

Funkcje tej aplikacji, na które warto zwrócić uwagę w kontekście innowacyjnych i nowoczesnych rozwiązań to Skarbonki i Pomagaj z nami.

Skarbonki możesz utworzyć w aplikacji bez opłat. To forma wsparcia w realizacji określonego celu finansowego. Masz tutaj pełną dowolność jak chodzi o prowadzenie takiej skarbonki, jak również jej "rozbicie" - uzyskasz wtedy dostęp do zgromadzonych środków. Skarbonki w IKO ułatwiają zrealizować określony cel finansowy.

Z kolei "Pomagaj z nami" daje możliwość wsparcia inicjatyw Fundacji PKO Banku Polskiego. Możesz wybrać jedną z 4 inicjatyw - "PKO Bieg Charytatywny", "Zdrowie", "Edukacja", "Nadzieja". W aplikacji możesz w łatwy sposób wesprzeć te inicjatywy. To naprawdę ciekawe rozwiązanie!

Skarbonki i "Pomagaj z nami" oceniam na cztery i pół gwiazdki. Funkcje są tylko przydatne, ale też łatwe w obsłudze. Byłoby świetnie, gdyby w przyszłości była możliwość wsparcia większej ilości inicjatyw.

Rozszerzone powiadomienia push

Pisząc artykuł o innowacyjnych i funkcjonalnych rozwiązaniach, nie sposób pominąć mBanku – instytucji, która prawie od zawsze oferuje topowe rozwiązania mobilne. W przypadku aplikacji mobilnej mBanku znów mamy bardzo wysoką ocenę – 4,8/5 gwiazdek przy ponad 110 tysiącach ocen dla wersji IOS.

Rozwiązanie, na które warto zwrócić uwagę w tym przypadku, to rozszerzone wiadomości (powiadomienia) push. Powiadomienia push to takie notyfikacje – które za Twoją zgodą – bank wysyła w odpowiedzi na to, co dzieje się na Twoim rachunku. Powiadomienia przychodzą jakby w tle i z jednej strony nie sposób ich nie zauważyć, z drugiej nie przeszkadzają one w normalnym korzystaniu z telefonu.

Na początek – zapomnij o pakiecie 20 darmowych SMS-ów i opłatach po przekroczeniu limitu – powiadomienia są darmowe, zawsze.

Korzystając z powiadomień push w aplikacji mBanku dowiesz się o operacjach na Twoim koncie – np. ile wpłynęło na Twoje konto oraz jakie były operacje wychodzące lub operacje na karcie, bez konieczności logowania na konto. Masz też możliwość otrzymania całej masy innych powiadomień – odnośnie ofert, mOkazji czy powiadomienia od asystenta płatności.

Dla mBanku za to rozwiązanie 4 punkty za to rozwiązanie. Powiadomienia to bardzo przydatna funkcja, która jest szczególnie ważna, jak chodzi o operacje na rachunku. Notyfikacje nie tylko pozwalają lepiej kontrolować wydatki, ale także zwiększają bezpieczeństwo naszych środków - jeśli ktoś dokonałby nieautoryzowanej transakcji na koncie, dowiesz się o tym niemal natychmiast dzięki takiemu powiadomieniu.

Duży plus za szerokie możliwości dostosowywania powiadomień, jakie chcemy otrzymywać i - co powinno być standardem - brak opłat za takie wiadomości. Co mogłoby być lepsze? Czekamy na dalszy rozwój tej funkcjonalności i nowe, ciekawe propozycje.

Płać za autostrady w aplikacji mobilnej banku i uniknij kolejek​

Bardzo przydatnym rozwiązaniem dla osób, które sporo podróżują samochodem, jest możliwość dokonywania automatycznych opłat za autostrady. Taką możliwość daje nam aplikacja mobilna Banku Millennium, która wykorzystuje system szybkich i automatycznych płatności online i offline za przejazdy autostradą AutoPay.

Co to znaczy w praktyce? Przede wszystkim - ogromna wygoda. Nie musisz odliczać przykładowo 16 zł i 80 groszy za przejazd albo martwić się, że drobne za chwile upadną na ziemie, a kolejka w której spędziłeś dobre kilkanaście minut teraz będzie jeszcze dłuższa.

Druga rzecz - kolejki, a raczej brak kolejek! Z tą aplikacją unikniesz kolejek na autostradzie. Możesz skorzystać ze specjalnie oznaczonych bramek i w ten sposób ominąć kolejki - system rozpozna Twój numer rejestracyjny i automatycznie uniesie szlaban. Jeśli chcesz wiedzieć więcej na temat działania systemu oraz poznać odpowiedź na najczęściej zadawane pytania, zajrzyj na stronę Banku Millennium.

4 i pół punktu w pięciopunktowej skali za to rozwiązanie. Automatycznie, szybko i bez dodatkowych opłat, a do tego rozwiązuje spory problem. Na pewno skorzystam, kiedy następnym razem będę planować podróż.

Korzystaj z oferty banku - masz to w standardzie

Standardem jest to, że używając aplikacji mobilnej, możesz skorzystać z oferty banku, niezwiązanej bezpośrednio z kontem bankowym - jak np. lokaty czy pożyczki. W niektórych przypadkach możesz liczyć na dodatkowy bonus np. w formie premiowanego oprocentowania za otwarcie lokaty przez aplikację mobilną.

Z wykorzystaniem aplikacji mobilnej możesz też w kompleksowy sposób zarządzać swoim rachunkiem - ustawić stałe zlecenia, polecenia zapłaty, wysłać przelew natychmiastowy czy dokonać szybkiej płatności internetowej z wykorzystaniem kodu BLIK.

To są standardowe operacje, do których mamy dzisiaj dostęp w mobilnych aplikacjach banków. To znacznie więcej niż "przelew przez telefon" reklamowany przez bank ING kilka lat wcześniej.

Bankowość mobilna - co nowego w kolejnych miesiącach?​

O ile nie spodziewam się dużych zmian jak chodzi o standardowy zakres usług, to jestem prawie pewny, że w najbliższych miesiącach, w aplikacjach bankowych zobaczymy więcej innowacyjnych rozwiązań.

Przypuszczam, że w przyszłości będziemy mogli wykorzystać aplikacje mobilne banków, w całkiem nowych obszarach. Możliwe, że nowe funkcje będą wykorzystywały sztuczną inteligencję (AI), rozszerzoną rzeczywistością (VR), uczenie maszynowe (machine learning). Zarządzanie finansami w aplikacjach mobilnych będzie nie tylko bardziej efektywne, ale też... dostarczy nam więcej rozrywki!

Informacje o nowych funkcjach bankowości mobilnej na pewno pojawią się na stronie rankingkont.pl. Zaglądaj tu regularnie, aby być na bieżąco.

A jaka jest Twoja ulubiona funkcja w aplikacji mobilnej? Daj znać w komentarzu.

O autorze
Łukasz Scheibinger
Cześć, to ja prowadzę serwis RankingKont.pl. Skończyłem SGH i UE we Wrocławiu. Interesuję się wykorzystaniem technologii w bankowości oraz marketingiem internetowym. Wolny czas poświęcam na sport i podróże.
Polub nas w social media!
chevron-down-circle linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram