Bankowość mobilna w roku 2020. Najciekawsze rozwiązania w aplikacjach mobilnych

bankowość mobilna
Najciekawsze rozwiązania w bankowości mobilnej.

Kto dzisiaj wyobraża sobie zarządzanie kontem bankowym bez wykorzystania telefonu? Bankowość mobilna to na pewno jeden z najważniejszych kanałów, jak chodzi o zarządzanie rachunkiem bankowym. Korzystanie z bankowości mobilnej to wygodny sposób na dostęp do środków zgromadzonych na koncie oraz znaczne ułatwienie w wielu codziennych sytuacjach.

Dla mnie aplikacje mobilne banków stały się tak wygodne, że do systemów bankowości internetowej zaglądam sporadycznie, tylko w celu wykonania konkretnych czynności. Najczęściej w przypadku gdy… piszę artykuł na stronę RankingKont.pl i potrzebuję sprawdzić jak działają wybrane funkcje bankowości online. 

Prywatnie większość operacji bankowych wykonuję z wykorzystaniem telefonu i powoli zaczyna mi być trudno sobie wyobrazić, żeby było inaczej. Odkąd korzystam z Apple Pay (a wcześniej Google Pay), to za wyjątkiem płatności internetowych, praktycznie w ogólnie nie używam fizycznej karty płatniczej. W związku z tym do minimum ograniczyłem korzystanie z gotówki. Czasem, gdy trzeba wypłacić pieniądze z bankomatu – wtedy najczęściej robię to z wykorzystaniem mobilnego kodu BLIK.

Jak dzisiaj, pamiętam kampanię reklamową ING sprzed kilku lat z hasłem „internetowi mają lepiej”, która prezentowała korzyści wynikające z korzystania z konta przez internet. Jedną z reklamowanych zalet była możliwość dokonywania przelewów internetowych – tutaj cytat: „również przez telefon”. Wtedy temat był na tyle nowy, że prowadzona kampania reklamowa podkreślała najbardziej podstawowe funkcje systemu. 

To tak, jak w czasach kiedy operatorzy sieci telefonicznych reklamowali rozliczanie sekundowe rozmów jako korzyść. Albo gdy sporne sytuacje w sporcie były oceniane na oko, a mało kto wiedział, co kryje się pod hasłem „challenge” lub „VAR”. I choć nie tak odległe, to były to zupełnie inne czasy…

„WiFi Express” – kampania promująca konto ING, film sprzed 8 lat.

Dzisiaj sytuacja wygląda już całkiem inaczej. Bankowość mobilna nieustannie zyskuje popularność i korzysta z niej już ponad 9 milionów użytkowników (źródło). 

I to jest dobry czas, aby przyjrzeć się najciekawszym rozwiązaniom bankowości mobilnej. W tym artykule nie będę opisywał aplikacji mobilnych w całości, a jedynie skoncentruję się na wybranych funkcjonalnościach, które stanowią wartość dodaną dla użytkowników.

Dobry UX zawsze w modzie

UX czyli User Experience – to termin, który odnosi się do jakości wrażeń i doświadczeń użytkownika, podczas korzystania z danego produktu. Uważam, że dobry UX jest jak dobry garnitur – nigdy nie wychodzi z mody. I podobnie jak w przypadku garnituru – często najprostsze rozwiązania są najlepsze. 

W tym miejscu może Cię zaskoczę. Ostatnio bardzo dobre wrażenie zrobiła na mnie niezwykle prosta, ale przydatna funkcja w aplikacji mobilnej Alior Banku, z której korzystam od niedawna. 

Na etapie wysyłania przelewu możemy dodać adresata, do listy odbiorców. Wiem – nie można wymyślić nic prostszego. Wiem – inne aplikacje też mają taką funkcję. Ale jakie to jest przydatne! 

Alior Bank aplikacja mobilna

W tym przypadku szczególnie warto zwrócić uwagę na sposób w jaki dodano tę funkcję. Jest ona dostępna po rozwinięciu pola „dodatkowe opcje”, które docelowo jest ukryte.

Z jednej strony rozwiązanie jest intuicyjne i bez najmniejszego problemu znajdziemy ten wariant, z drugiej jednak strony, w żaden sposób nie przeszkadza w zwykłym korzystaniu z aplikacji, ani nie wybija się ponad to, co najważniejsze, czyli możliwość wykonania przelewu.

Takie szczegóły bardzo pomagają w korzystaniu z aplikacji i – jakkolwiek innowacje nie zostałby wymyślone – każde ułatwienie pozwalające bardziej efektywnie zrealizować nawet te najbardziej podstawowe operacje, zawsze będzie w cenie.

8/10

Dobry UX zawsze w modzie, a najprostsze rozwiązania często okazują się najlepsze. Takie detale wpływają na wygodę korzystania z aplikacji w stopniu większym, niż mogłoby się to wydawać. Tę prostą, ale bardzo przydatną funkcję w aplikacji Alior Banku oceniam na 8 gwiazdek.

Klawiatura banku wbudowana do komunikatorów na telefonie

Jestem fanem minimalistycznych rozwiązań i musiałem zacząć od czegoś niezwykle prostego. Teraz jednak jest czas, żeby przejść do bardziej wyszukanych dodatków. Takim jest klawiatura Moje ING czyli rozwiązanie, z którego mogą korzystać posiadacze aplikacji mobilnej Moje ING.Klawiaturę Moje ING możesz włączyć, kiedy zainstalujesz aplikację mobilną banku na telefonie. Następnie, kiedy korzystasz z komunikatora – np. Messenger Facebooka albo wiadomości SMS – możesz dokonać przelewu na konto odbiorcy, z którym właśnie prowadzisz rozmowę. Jak to wygląda, można zobaczyć tutaj:

Rozwiązanie na pewno ciekawe, ale czy przydatne? Niekoniecznie. Oceniam je na 5 i pół gwiazdki.

5.5/10

Klawiatura Moje ING, to na pewno innowacyjne rozwiązanie, ale czy na pewno „ułatwia życie”? Ścieżka realizacji przelewu z wykorzystaniem klawiatury Moje ING jest krótsza niż standardowo – przez aplikację – ale czy w rzeczywistości pozwala to zaoszczędzić sporo czasu? Jeśli zrobilibyśmy test porównawczy, to realizacja tej samej płatności z wykorzystaniem aplikacji w standardowy sposób, potrwałaby niewiele dłużej.

Ocena byłaby wyższa, gdyby odbiorca, z którym prowadzimy rozmowę w danym momencie, był przypisywany jako odbiorca przelewu automatycznie.

Mobilne skarbonki i łatwe pomaganie

Spójrzmy teraz w stronę banku PKO BP i ich aplikacji IKO. Jest to jedna z najlepszych aplikacji mobilnych na rynku, a ocena 4.8 na 5 możliwych punktów w sklepie Google Play, przy ponad 340 tysiącach recenzji, musi robić wrażenie. 

Funkcje tej aplikacji, na które warto zwrócić uwagę w kontekście innowacyjnych i nowoczesnych rozwiązań to Skarbonki i Pomagaj z nami.

Skarbonki możesz utworzyć w aplikacji bez opłat. To forma wsparcia w realizacji określonego celu finansowego. Masz tutaj pełną dowolność jak chodzi o prowadzenie takiej skarbonki, jak również jej „rozbicie” – uzyskasz wtedy dostęp do zgromadzonych środków. Skarbonki w IKO ułatwiają zrealizować określony cel finansowy.

Z kolei „Pomagaj z nami” daje możliwość wsparcia inicjatyw Fundacji PKO Banku Polskiego. Możesz wybrać jedną z 4 inicjatyw – „PKO Bieg Charytatywny”, „Zdrowie”, „Edukacja”, „Nadzieja”. W aplikacji możesz w łatwy sposób wesprzeć te inicjatywy. To naprawdę ciekawe rozwiązanie!

9/10

Skarbonki i „Pomagaj z nami” oceniam na dziewięć gwiazdek. Funkcje są tylko przydatne, ale też łatwe w obsłudze. Byłoby świetnie, gdyby w przyszłości była możliwość wsparcia większej ilości inicjatyw.

Rozszerzone powiadomienia push

Pisząc artykuł o innowacyjnych i funkcjonalnych rozwiązaniach, nie sposób pominąć mBanku – instytucji, która prawie od zawsze oferuje topowe rozwiązania mobilne. W przypadku aplikacji mobilnej mBanku znów mamy bardzo wysoką ocenę – 4,8/5 gwiazdek przy ponad 110 tysiącach ocen dla wersji IOS.

Rozwiązanie, na które warto zwrócić uwagę w tym przypadku, to rozszerzone wiadomości (powiadomienia) push. Powiadomienia push to takie notyfikacje – które za Twoją zgodą – bank wysyła w odpowiedzi na to, co dzieje się na Twoim rachunku. Powiadomienia przychodzą jakby w tle i z jednej strony nie sposób ich nie zauważyć, z drugiej nie przeszkadzają one w normalnym korzystaniu z telefonu.

Na początek – zapomnij o pakiecie 20 darmowych SMS-ów i opłatach po przekroczeniu limitu – powiadomienia są darmowe, zawsze.

Korzystając z powiadomień push w aplikacji mBanku dowiesz się o operacjach na Twoim koncie – np. ile wpłynęło na Twoje konto oraz jakie były operacje wychodzące lub operacje na karcie, bez konieczności logowania na konto. Masz też możliwość otrzymania całej masy innych powiadomień – odnośnie ofert, mOkazji czy powiadomienia od asystenta płatności.

8.5/10

Dla mBanku za to rozwiązanie 8 i pół gwiazdki. Powiadomienia to bardzo przydatna funkcja i są szczególnie ważne, jak chodzi o operacje na rachunku, bo nie tylko pozwalają lepiej kontrolować wydatki, ale także zwiększają bezpieczeństwo naszych środków – jeśli ktoś dokonałby nieautoryzowanej transakcji na koncie, dowiesz się o tym niemal natychmiast dzięki takiemu powiadomieniu. 

Duży plus za szerokie możliwości dostosowywania powiadomień, jakie chcemy otrzymywać i – co powinno być standardem – brak opłat za takie wiadomości. Co mogłoby być lepsze? Czekamy na dalszy rozwój tej funkcjonalności i nowe, ciekawe propozycje.

Płać za autostrady w aplikacji mobilnej banku i uniknij kolejek

Bardzo przydatnym rozwiązaniem dla osób, które sporo podróżują samochodem, jest możliwość dokonywania automatycznych opłat za autostrady. Taką możliwość daje nam aplikacja mobilna Banku Millennium, która wykorzystuje system szybkich i automatycznych płatności online i offline za przejazdy autostradą AutoPay.

Co to znaczy w praktyce? Przede wszystkim – ogromna wygoda. Nie musisz odliczać przykładowo 16 zł i 80 groszy za przejazd albo martwić się, że drobne za chwile upadną na ziemie, a kolejka w której spędziłeś dobre kilkanaście minut teraz będzie jeszcze dłuższa.

Druga rzecz – kolejki, a raczej brak kolejek! Z tą aplikacją unikniesz kolejek na autostradzie. Możesz skorzystać ze specjalnie oznaczonych bramek i w ten sposób ominąć kolejki – system rozpozna Twój numer rejestracyjny i automatycznie uniesie szlaban. Jeśli chcesz wiedzieć więcej na temat działania systemu oraz poznać odpowiedź na najczęściej zadawane pytania, zajrzyj na stronę Banku Millennium.

9.5/10

9,5 gwiazdek dla Banku Millennium za to rozwiązanie. Automatycznie, szybko i bez dodatkowych opłat, a do tego rozwiązuje spory problem. Na pewno skorzystam, kiedy następnym razem będę planować podróż.

Korzystaj z oferty banku - masz to w standardzie

Standardem jest to, że używając aplikacji mobilnej, możesz skorzystać z oferty banku, niezwiązanej bezpośrednio z kontem bankowym – jak np. lokaty czy pożyczki. W niektórych przypadkach możesz liczyć na dodatkowy bonus np. w formie premiowanego oprocentowania za otwarcie lokaty przez aplikację mobilną.

Z wykorzystaniem aplikacji mobilnej możesz też w kompleksowy sposób zarządzać swoim rachunkiem – ustawić stałe zlecenia, polecenia zapłaty, wysłać przelew natychmiastowy czy dokonać szybkiej płatności internetowej z wykorzystaniem kodu BLIK.

To są standardowe operacje, do których mamy dzisiaj dostęp w mobilnych aplikacjach banków. To znacznie więcej niż „przelew przez telefon” reklamowany przez bank ING kilka lat wcześniej.

Bankowość mobilna - co nowego w kolejnych miesiącach?

O ile nie spodziewam się dużych zmian jak chodzi o standardowy zakres usług, to jestem prawie pewny, że w najbliższych miesiącach, w aplikacjach bankowych zobaczymy więcej innowacyjnych rozwiązań. 

Przypuszczam, że w przyszłości będziemy mogli wykorzystać aplikacje mobilne banków, w całkiem nowych obszarach. Możliwe, że nowe funkcje będą wykorzystywały sztuczną inteligencję (AI), rozszerzoną rzeczywistością (VR), uczenie maszynowe (machine learning). Zarządzanie finansami w aplikacjach mobilnych będzie nie tylko bardziej efektywne, ale też… dostarczy nam więcej rozrywki! 

Informacje o nowych funkcjach bankowości mobilnej na pewno pojawią się na stronie rankingkont.pl. Zaglądaj tu regularnie, aby być na bieżąco.

A jaka jest Twoja ulubiona funkcja w aplikacji mobilnej? Daj znać w komentarzu.

Udostępnij to znajomym!
Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on twitter
Twitter
Share on email
Email

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o
Przewiń do góry