logo RankingKont.pl
ikona kalendarza
27/02/2020
autor ikona
Łukasz Scheibinger

Bankowość mobilna. Najciekawsze rozwiązania w bankowych aplikacjach mobilnych

Bankowość mobilna zyskuje na znaczeniu. Trudno wyobrazić sobie prowadzenie rachunku bez telefonu. Dowiedz sie więcej o najciekawszych rozwiązaniach, które są teraz dostępne w bankowości mobilnej. Zapoznaj się z przydatnymi wskazówkami i zdecyduj jaka aplikacja mobilna banku odpowiada Ci najbardziej.
ikona - informacja
Ciąg dalszy artykułu znajdziesz pod reklamą
bankowość mobilna
ikona - podsumowanie
Najważniejsze Informacje:
  • W ostatnich latach bankowość mobilna mocno się rozwinęła.
  • Poznaj kilka praktycznych rozwiązań, które ułatwiają korzystanie z bankowych aplikacji mobilnych.
  • Oprócz innowacji - użytkownicy aplikacji mobilnych mogą też skorzystać z podstawowych rozwiązań, pozwalających na realizację przelewów czy korzystanie z innych produktów w ofercie banku.
  • Z aplikacji mobilnych mogą korzystać wszyscy użytkownicy uniwersalnych bankowych kont osobistych.
  • Korzystając z aplikacji bankowych, nie należy zapominać o aspektach związanych z bezpieczeństwem.

Bankowość mobilna: kiedyś i dziś

Czy zarządzenie kontem bankowym bez wykorzystania telefonu wciąż jest możliwe?

Bankowość mobilna to na pewno jeden z najważniejszych sposobów, który możesz wykorzystać do zarządzania kontem w banku.

To też wygodny sposób na dostęp do środków zgromadzonych na rachunku (szybko sprawdzisz stan konta lub zrealizujesz przelew).

Dla mnie aplikacje mobilne banków stały się tak wygodne, że korzystam z nich niemal codziennie. Z kolei do systemów bankowości internetowej zaglądam sporadycznie, tylko w celu wykonania konkretnych czynności - najczęściej wtedy, gdy jest potrzebny "duży ekran". Do całej reszty w pełni wystarcza właśnie mobilna bankowość.

Odkąd korzystam z Apple Pay (a wcześniej Google Pay), praktycznie w ogólnie nie używam fizycznej karty płatniczej. Do minimum ograniczam korzystanie z gotówki. Pieniądze z bankomatu najczęściej wypłacam z wykorzystaniem kodu BLIK.

Również Tobie polecam "zaprzyjaźnienie się" z tym, co oferuje dzisiaj nowoczesna bankowość. Jeszcze nie tak dawno możliwości były znacznie bardziej ograniczone.

Jak dzisiaj, pamiętam kampanię reklamową ING sprzed kilku lat z hasłem "internetowi mają lepiej". Reklama prezentowała korzyści wynikające z korzystania z konta przez internet, a jedną z reklamowanych zalet była możliwość dokonywania przelewów internetowych "również przez telefon". Wówczas była to prawdziwa innowacja.

Dzisiaj sytuacja wygląda już całkiem inaczej. Bankowość mobilna nieustannie zyskuje popularność. Jak podaje portal telepolis.pl, w połowie 2019 roku, korzystało z niej ponad 9 milionów użytkowników.

Przyjrzyjmy się więc najciekawszym rozwiązaniom bankowości mobilnej. W tym artykule nie będę opisywał aplikacji mobilnych w całości. Zamiast skoncentruję się na wybranych funkcjonalnościach, które stanowią wartość dodaną dla użytkowników.

Dobry UX nie wychodzi z mody

UX czyli User Experience - to termin, który odnosi się do jakości wrażeń i doświadczeń użytkownika, podczas korzystania z danego produktu (w tym z aplikacji mobilnej). Uważam, że dobry UX jest jak dobry garnitur - nigdy nie wychodzi z mody. I podobnie jak w przypadku garnituru - często najprostsze rozwiązania są najlepsze.

Ostatnio bardzo dobre wrażenie zrobiła na mnie niezwykle prosta, ale przydatna funkcja w aplikacji mobilnej Alior Banku.

Na etapie wysyłania przelewu możesz dodać adresata, do listy odbiorców. Ktoś mógłby powiedzieć, że nie można wymyślić nic prostszego. Inne aplikacje mają również takie możliwości. W każdym razie - to bardzo przydatne rozwiązanie.

bankowość mobilna (2)

W tym przypadku szczególnie warto zwrócić uwagę na sposób w jaki dodano to rozwiązanie do aplikacji mobilnej Alior Banku. Jest ono dostępna po rozwinięciu pola "dodatkowe opcje", które docelowo jest ukryte.

Z jednej strony jest to więc intuicyjne rozwiązanie. Bez najmniejszego problemu uzyskasz dostęp do tej opcji. Z drugiej jednak strony, w żaden sposób nie przeszkadza w zwykłym korzystaniu z aplikacji, ani nie wybija się ponad to, co najważniejsze, czyli możliwość wykonania przelewu.

Takie szczegóły bardzo pomagają w korzystaniu z aplikacji i - jakkolwiek innowacje nie zostaną wymyślone - każde ułatwienie pozwalające bardziej efektywnie zrealizować nawet te najbardziej podstawowe operacje, zawsze będzie dobrze wpływać na odbiór aplikacji. W tym przypadku, oceniam je na 4, w skali do 5.

Dobry UX zawsze w modzie, a najprostsze rozwiązania często okazują się najlepsze. Takie detale wpływają na wygodę korzystania z aplikacji w stopniu większym, niż mogłoby się to wydawać. Tę prostą, ale bardzo przydatną funkcję w aplikacji Alior Mobile dla firm, oceniam dobrze.

REKLAMA
Konto Przekorzystne - obrazek
ikona - promocje
Zyskaj 200 zł Premii
ikona: oprocentowanie
Do 8% na Koncie Oszczędnościowym
logo Banku Peako

Klawiatura banku wbudowana do komunikatorów na telefonie

Jestem fanem minimalistycznych rozwiązań i dlatego musiałem zacząć od czegoś niezwykle prostego. Przejdźmy jednak do bardziej wyszukanych dodatków. Takim jest klawiatura Moje ING czyli rozwiązanie, z którego mogą korzystać posiadacze aplikacji mobilnej Moje ING.

Klawiaturę Moje ING możesz włączyć, kiedy zainstalujesz aplikację mobilną banku na telefonie. Następnie, gdy korzystasz z komunikatora - np. Messenger Facebooka albo kiedy wysyłasz wiadomość SMS z telefonu komórkowego - możesz dokonać przelewu na konto odbiorcy, z którym właśnie prowadzisz rozmowę. Jak to wygląda w praktyce, można zobaczyć na filmie umieszczonym na kanale YouTube Banku ING:

Rozwiązanie na pewno ciekawe, ale czy przydatne? Niekoniecznie. Oceniam je na 2,5 punktu w skali do 5.

Klawiatura Moje ING, to na pewno innowacyjne rozwiązanie, ale czy na pewno "ułatwia życie", jak dowiadujemy się w materiale promocyjnym?

Ścieżka realizacji przelewu z wykorzystaniem klawiatury Moje ING jest krótsza niż standardowo (tzn. taki przelew zrealizujemy szybciej niż przez aplikację mobilną) - ale czy w rzeczywistości pozwala to zaoszczędzić sporo czasu? Jeśli zrobilibyśmy test porównawczy, to realizacja tej samej płatności z wykorzystaniem aplikacji w standardowy sposób, potrwałaby niewiele dłużej.

Na pewno jest to ciekawa innowacja, ale w mojej opinii nie jest znacznym udogodnieniem. Ocena byłaby wyższa, gdyby odbiorca, z którym prowadzimy rozmowę w danym momencie, był automatycznie przypisywany jako odbiorca przelewu.

więcej informacji

Może Cię zainteresować również test aplikacji mobilnej Banku ING:

Mobilne skarbonki i automatyczne pomaganie

Nadszedł czas na bank PKO BP i ich aplikację "IKO".

Jest to jedna z najlepszych aplikacji mobilnych na rynku, a ocena użytkowników wysokości 4.8 na 5 możliwych punktów w sklepie Google Play, przy ponad 340 tysiącach recenzji (aktualne na dzień publikacji), robi wrażenie.

Funkcje tej aplikacji, na które warto zwrócić uwagę w kontekście innowacyjnych i nowoczesnych rozwiązań to "Skarbonki" i "Pomagaj z nami".

Skarbonki możesz utworzyć w aplikacji bez opłat. To forma wsparcia w realizacji określonego celu finansowego. Masz tutaj pełną dowolność jak chodzi o prowadzenie takiej skarbonki, jak również jej "rozbicie" - uzyskasz wtedy dostęp do zgromadzonych środków. Skarbonki w IKO ułatwiają zrealizować określony cel finansowy.

Z kolei "Pomagaj z nami", daje możliwość wsparcia inicjatyw Fundacji PKO Banku Polskiego. Najpierw wybierasz jedną z 4 inicjatyw - "PKO Bieg Charytatywny", "Zdrowie", "Edukacja", "Nadzieja".

Następnie, za pośrednictwem aplikacji mobilnej, możesz w łatwy sposób wesprzeć tę akcję. To naprawdę ciekawe rozwiązanie!

Skarbonki i "Pomagaj z nami" oceniam na cztery i pół gwiazdki. Funkcje są tylko przydatne, ale też łatwe w obsłudze. Byłoby świetnie, gdyby w przyszłości była możliwość wsparcia większej ilości inicjatyw.

Rozszerzone powiadomienia push to znacząca zaleta bankowości mobilnej

Pisząc artykuł o innowacyjnych i funkcjonalnych rozwiązaniach, nie sposób pominąć mBanku.

Instytucja prawie od zawsze oferuje topowe rozwiązania, a bankowość mobilna, to ich wyróżnik. Aplikacja mobilna mBanku została bardzo wysoko oceniona - 4,8/5 gwiazdek przy ponad 110 tysiącach ocen (w wersji wersja IOS na dzień publikacji artykułu).

Rozwiązanie, na które warto zwrócić uwagę w tym przypadku, to rozszerzone wiadomości (powiadomienia) push. 

Powiadomienia push to takie notyfikacje, które - za Twoją zgodą – bank wysyła w odpowiedzi na to, co dzieje się na Twoim rachunku. Powiadomienia przychodzą w tle i z jednej strony nie sposób ich nie zauważyć, z drugiej nie przeszkadzają one w normalnym korzystaniu z telefonu.

Korzystając z powiadomień push w aplikacji mobilnej mBanku dowiesz się o operacjach na Twoim koncie – np. ile pieniędzy wpłynęło na Twój rachunek konto oraz jakie były operacje wychodzące z konta lub jakie zdarzenia miały miejsce na Twojej karcie płatniczej. To wszystko bez konieczności logowania na konto. Masz też możliwość otrzymania całej masy innych powiadomień – odnośnie ofert, mOkazji czy notyfikacji od asystenta płatności, a więc rozwiązań które są również dostępne w bankowości elektronicznej (systemie transakcyjnym mBanku).

Dla mBanku przyznaję 4 punkty za to rozwiązanie i oceniam je dobrze.

Powiadomienia to bardzo przydatna funkcja, która jest szczególnie ważna, jak chodzi o operacje na rachunku.

Notyfikacje nie tylko pozwalają lepiej kontrolować wydatki, ale także zwiększają bezpieczeństwo naszych środków - jeśli ktoś dokonałby nieautoryzowanej transakcji na koncie, dowiesz się o tym niemal natychmiast, dzięki powiadomieniu, które otrzymasz za pośrednictwem bankowości mobilnej.

Duży plus za szerokie możliwości dostosowywania powiadomień, jakie chcemy otrzymywać i - co powinno być standardem - brak opłat za takie wiadomości.

Płać za autostrady w aplikacji mobilnej i uniknij kolejek​

Bardzo przydatnym rozwiązaniem dla osób, które sporo podróżują samochodem, jest możliwość dokonywania automatycznych opłat za autostrady. Taką szansę, daje nam aplikacja mobilna Banku Millennium, która wykorzystuje system szybkich i automatycznych płatności online i offline za przejazdy autostradą AutoPay.

Jak to wygląda w praktyce? Przede wszystkim - korzystanie z usługi to w rzeczywistości ogromna wygoda. Nie musisz odliczać kwoty przykładowo: 16 zł i 80 groszy za przejazd albo martwić się, że drobne za chwile upadną na ziemię.

Kolejna rzecz czyli kolejki, a właściwie to brak kolejek. Z aplikacją od Banku Millennium, unikniesz kolejek na autostradzie. Możesz skorzystać ze specjalnie oznaczonych bramek i w ten sposób rzędy aut, czekających na swoją kolej przejazdu - system rozpozna Twój numer rejestracyjny i automatycznie uniesie szlaban. Jeśli chcesz wiedzieć więcej na temat działania systemu oraz poznać odpowiedź na najczęściej zadawane pytania, zajrzyj na tę stronę Banku Millennium.

Rozwiązanie oceniam na 5 punktów! Automatycznie, szybko i bez dodatkowych opłat, a do tego rozwiązuje spory problem. Na pewno skorzystam, kiedy następnym razem będę planować podróż.

więcej informacji

Dowiedz się więcej o możliwościach aplikacji Millennium Banku:

Nie tylko innowacje - o podstawowych rozwiązaniach bankowości mobilnej słów kilka

Do tej pory opisałem mniej lub bardziej innowacyjne rozwiązania, które zazwyczaj dostępne są w tylko w wybranych aplikacjach. Czas na kilka zdań w temacie standardowych możliwości udostępnionych w aplikacjach bankowych.

W tej części poznasz 5 praktycznych możliwości, które znajdziesz praktycznie w każdej aplikacji bankowej.

1. Dokonuj podstawowych operacji

Z wykorzystaniem aplikacji mobilnej możesz w kompleksowy sposób zarządzać swoim rachunkiem - ustawić stałe zlecenia, polecenia zapłaty, wysłać przelew natychmiastowy czy dokonać szybkiej płatności internetowej z wykorzystaniem kodu BLIK.

Sprawdzenie salda czy realizacja zwykłego przelewu bez opłat to funkcje dostępne we wszystkich aplikacjach mobilnych.

2. Korzystaj z oferty banku

Używając aplikacji mobilnej, możesz skorzystać z oferty banku, niezwiązanej bezpośrednio z kontem bankowym - jak np. lokaty czy pożyczki. W niektórych przypadkach możesz też liczyć na dodatkowy bonus np. w formie wyższego oprocentowania lokaty, jeśli założysz ją w aplikacji mobilnej.

Banki coraz częściej promują tego rodzaju ofertę, np. poprzez powiadomienia wbudowane do aplikacji.

3. Dokonuj płatności BLIKIEM

W ostatnich miesiącach, jedną z najważniejszych funkcji w aplikacji mobilnej banków, stały się płatności BLIK. Płacić możemy z wykorzystaniem sześciocyfrowego kodu, który wpisujemy na ekranie terminala. Wykorzystując BLIKA, możemy również dokonać wypłaty i wpłaty gotówki na konto czy zapłacić przez internet (w niektórych przypadkach nawet bez wpisywania kodu).

4. Płać telefonem

Dzięki aplikacjom mobilnym, zapłacisz też z wykorzystaniem telefonu. Płatności zbliżeniowe NFC umożliwiają płacenie smartfonem zamiast zwykłej karty.

5. Śledź zdarzenia na Twoim rachunku

Sprawdzaj historię transakcji, zapoznaj się z podpowiedziami na temat zbliżających się płatności oraz sprawdź na jakie kategorie zakupów przeznaczyłeś najwięcej pieniędzy w poprzednim miesiącu.

Szykuje się zmiana w tabeli opłat i prowizji Twojego banku? Najszybciej dowiesz się o tym, dzięki wiadomości, którą otrzymasz właśnie w aplikacji mobilnej Twojego banku.

Bankowość mobilna - co nowego w kolejnych miesiącach?​

A na co nowego mogą liczyć użytkownicy bankowych aplikacji mobilnych?

O ile nie spodziewam się dużych zmian jak chodzi o standardowy zakres usług, to jestem prawie pewny że w najbliższych miesiącach, w aplikacjach bankowych będzie dostępnych znacznie więcej innowacyjnych rozwiązań.

Przypuszczam, że w przyszłości będziemy mogli wykorzystać aplikacje mobilne banków, w całkiem nowych obszarach. Możliwe, że nowe funkcje będą wykorzystywały sztuczną inteligencję (AI), rozszerzoną rzeczywistością (VR), uczenie maszynowe (machine learning). Zarządzanie finansami w aplikacjach mobilnych będzie nie tylko bardziej efektywne, ale też... dostarczy więcej rozrywki!

Jak zacząć korzystać z aplikacji mobilnej?

A jak zacząć korzystać z aplikacji mobilnej?

  1. Najpierw otwórz konto. Jeśli już posiadasz już swój rachunek, przeskocz od razu do punktu drugiego.
  2. Pobierz aplikację mobilną
  3. Aktywuj dostęp w aplikacji
  4. Zaloguj się na swoje konto w telefonie!

Uwaga - w wielu bankach jest możliwość otwarcia konta na selfie. Możesz więc zmienić kolejność pierwszych dwóch kroków - najpierw pobrać aplikację, a dopiero później otworzyć konto bankowe, korzystając właśnie z tej apki.

Czy bankowość mobilna jest bezpieczna?

Na koniec odpowiedzmy na pytanie czy: bankowość mobilna jest bezpieczna?

Generalnie: tak, bankowość mobilna jest bezpieczna. Banki stosują wysokie standardy bezpieczeństwa, które pozwalają chronić środki klientów. 

Pamietaj jednak, że to przede wszystkim Ty powinieneś zadbać o bezpieczeństwo swoje i swoich pieniędzy, dlatego:

  • na telefonie instaluj aplikacje tylko z zaufanych źródeł (Google Play, App Store),
  • regularnie aktualizuj oprogramowanie na telefonie, jak również swoją aplikację bankową,
  • nie loguj się na swoje konto bankowe korzystając z publicznych sieci WiFi,
  • nikomu nie udostępniaj swoich danych do logowania,
  • nie otwieraj załączników z podejrzanych maili ani nie klikaj w linki w takich mailach lub wiadomościach SMS.

Stosowanie się do tych reguł znacząco pomoże Ci zmniejszyć ryzyko związane z używaniem aplikacji mobilnej Twojego banku.

Podsumowanie

Dzisiejsza bankowość mobilna daje bardzo szerokie możliwości. Nowoczesne systemy są mocno rozbudowane, a dużym plusem jest fakt, że większość rozwiązań m-bankowości jest bezpłatna. Z takich udogodnień jak automatyczne opłaty za przejazdy przez autostrady, systemy automatycznego oszczędzania czy wygodne płatności kodem BLIK, możesz korzystać bez żadnych opłat.

Korzystając z aplikacji mobilnej pamiętaj o bezpieczeństwie. Choć banki gwarantują wysoki poziom ochrony, to w dużej mierze od Ciebie zależy czy środki zgromadzone na Twoim koncie są w pełni bezpieczne. 

Odkrywaj nowe możliwości. Bankowość mobilna z roku na rok staje się coraz bardziej popularna i wszystko wskazuje na to, że ten trend utrzyma się również w najbliższych latach. 

Zobacz Polecane Promocje
zyskaj 250 zł w promocji Pekao
Citi Handlowy promocja
Autor
Łukasz Scheibinger autor
Łukasz Scheibinger
Założyciel serwisu Rankingkont.pl. Ma wykształcenie ekonomiczne. Doświadczenie zawodowe zdobywał przy pracy z projektami cyfrowymi w Polsce, UE i USA.
Wszystkie posty autora →
Podobne Artykuły
przelew z telefonu i wypłata telefonem - artykuł

Jak przelać pieniądze z telefonu na konto? Jak wypłacić pieniądze telefonem?

ZOBACZ → 
aplikacja mobilna mBanku - obrazek artykułu

Jak działa i co oferuje aplikacja mobilna mBanku?

ZOBACZ → 
najlepsza aplikacja mobilna banku - artykuł

Najlepsza aplikacja bankowa - jaka apka wyróżnia się najbardziej?

ZOBACZ → 
Wyszukiwarka
crosschevron-down-circle