ranking kont - logo serwisu
ikona kalendarza - obrazek
27/02/2020

Bankowość mobilna i innowacje w aplikacjach bankowych

bankowość mobilna
Bankowość mobilna zyskuje na znaczeniu. Dowiedz się więcej o najciekawszych rozwiązaniach, które są dostępne dla użytkowników bankowości mobilnej. Zapoznaj się z przydatnymi wskazówkami i poznaj możliwości dla użytkowników aplikacji bankowych.

Bankowość mobilna kiedyś i dziś

Z całą pewnością korzystanie z rozwiązań bankowości elektronicznej nie jest dzisiaj niezbędne do sprawnego korzystania z rachunku bankowego. Jednak z aplikacji bankowych z całą pewnością warto korzystać.

To przede wszystkim wygodny sposób na dostęp do środków zgromadzonych na rachunku (w ten sposób szybko sprawdzisz stan konta lub zrealizujesz przelew).

Możliwości jest natomiast znacznie więcej: od mobilnej wypłaty i wpłaty środków na konto, przez dokonywanie przelewów na numer telefonu, na systemach automatycznego oszczędzania czy zautomatyzowanych rekomendacjach dotyczących inwestycji kończąc.

ikona rankingu

Porównaj najlepsze konta

Konta z najlepszymi aplikacjami mobilnymi znajdziesz w aktualnym rankingu kont bankowych.

ZOBACZ: Ranking Kont Osobistych »
Premie do 350 zł
AUTOPROMOCJA
ranking kont bankowych na rankingkont.pl - favicon
ikona nagłówka

Bankowość mobilna na przestrzeni lat

Jeszcze nie tak dawno, użytkownicy aplikacji mobilnych nie mogli skorzystać z wielu możliwości.

Pod koniec pierwszego dziesięciolecia dwudziestego wieku ówczesny Raiffeisen Bank udostępnił pierwszą bankową aplikację mobilną w Polsce. Kilka lat później bank ING promował się, w kampanii reklamowej wykorzystując hasło "internetowi mają lepiej". Reklama prezentowała korzyści wynikające z korzystania z konta przez internet, a jedną z eksponowanych zalet, była możliwość dokonywania przelewów internetowych, co wówczas było prawdziwą innowacją.

Dzisiaj sytuacja zmieniła się o 180 stopni. Bankowość mobilna nieustannie zyskuje popularność, niedawno przekraczając liczbę 18 milionów użytkowników. M-bankowość daje tak wiele możliwości, że niektórzy użytkownicy mogą narzekać na nadmiar dostępnych rozwiązań.

To dobry moment, aby przyjrzeć się najciekawszych rozwiązaniom, dostępnym w aplikacjach mobilnych.

Znaczenie projektowania doświadczeń użytkownika w aplikacjach mobilnych

User Experience (UX) jest terminem, który odnosi się do jakości wrażeń i doświadczeń użytkownika. Można powiedzieć, że dobry UX jest jak dobry garnitur - nigdy nie wychodzi z mody. I podobnie jak w przypadku garnituru - często najprostsze rozwiązania są najlepsze.

Dobrym przykładem, prostego i intuicyjnego rozwiązania w bankowości mobilnej jest możliwość dodania odbiorcy do książki odbiorców już na etapie realizacji przelewu.

Już na etapie wysyłania przelewu możesz dodać adresata do listy odbiorców. W przyszłości - realizując przelew na konto tego odbiorcy - nie musisz ponownie wpisywać wszystkich jego danych.

screen z aplikacji Alior Mobile, który przedstawia innowacyjne rozwiązanie pozwalające na dodanie odbiorcy do książki adresatów na etapie realizacji przelewu
Możliwość dodania adresata do książki książki odbiorców na etapie realizacji przelewu.

Warto też zwrócić uwagę na to, w jaki sposób dodano opisywane rozwiązanie do aplikacji mobilnej Alior Banku. Funkcja jest dostępna po rozwinięciu pola "dodatkowe opcje", które początkowo jest ukryte. 

Dzięki temu funkcja jest łatwo dostępna, ale też w żaden sposób nie przeszkadza w zwykłym korzystaniu z aplikacji.

Faktem jest, że każde ułatwienie pozwalające bardziej efektywnie zrealizować nawet najbardziej prozaiczne operacje, zawsze będzie dobrze wpływać na doświadczenie korzystania z aplikacji.

Innowacyjnie - ale czy nie zbyt innowacyjnie? Aplikacja mobilna zintegrowana z Messengerem

Minimalistyczne rozwiązania z reguły są dobrze oceniane, jednak to, co opiszemy za chwilę, jest znacznie bardziej wyszukanym dodatkiem.

Klawiatura Moje ING to rozwiązanie, z którego mogą korzystać posiadacze aplikacji mobilnej Moje ING.

Klawiaturę Moje ING można włączyć podczas instalacji aplikacji mobilnej banku na telefonie.

Następnie, w trakcie korzystania z komunikatora - np. Messengera od Facebooka, albo na etapie wysyłania wiadomość SMS z telefonu komórkowego - można dokonać przelewu na konto odbiorcy, z którym właśnie prowadzisz rozmowę.

Rozwiązanie w praktyce prezentuje film umieszczony na kanale YouTube ING, który znajdziesz też poniżej:

O ile jest to faktycznie innowacyjne rozwiązanie, ale czy na pewno "ułatwia życie"?

Ścieżka realizacji przelewu z wykorzystaniem klawiatury Moje ING jest krótsza niż standardowo tylko czy na pewno w ten sposób można zaoszczędzić sporo czasu? Jeśli zrobilibyśmy test porównawczy, to realizacja tej samej płatności z wykorzystaniem aplikacji, potrwałaby pewnie niewiele dłużej.

Na pewno jest to ciekawe rozwiązanie, ale czy nie odrobinę "przekombinowane"? 

Mobilne skarbonki i automatyczne pomaganie

Aplikację "IKO" od PKO BP jest jedną z najpopularniejszych i najwyżej ocenionych aplikacji na rynku.

Funkcje, na które warto zwrócić uwagę w kontekście opisywanych innowacji, to "Skarbonki" oraz "Pomagaj z nami".

Skarbonki można utworzyć w aplikacji bez opłat. Są formą wsparcia w realizacji określonego celu finansowego. Gwarantują pełną dowolność, jak chodzi o prowadzenie Skarbonki, jak również możliwe jest jej "rozbicie" w dowolnym momencie. Uzyskasz wtedy dostęp do zgromadzonych środków. Skarbonki w IKO ułatwiają zrealizować określony cel finansowy.

"Pomagaj z nami", daje możliwość wsparcia inicjatyw Fundacji PKO Banku Polskiego. Najpierw wybierasz jedną z inicjatyw - np. "PKO Bieg Charytatywny", "Zdrowie", "Edukacja", "Nadzieja".

Następnie, za pośrednictwem aplikacji mobilnej, możesz w łatwy sposób wesprzeć tę akcję.

Rozszerzone powiadomienia push są znaczącą zaletą bankowości mobilnej

W artykule o innowacjach w m-bankowości nie sposób pominąć mBanku.

Rozwiązanie, na które warto zwrócić uwagę w tym przypadku, to rozszerzone wiadomości (powiadomienia) push. 

Powiadomienia push to notyfikacje, które - za Twoją zgodą – bank wysyła w odpowiedzi na to, co dzieje się na twoim rachunku. Powiadomienia przychodzą w tle i trudno ich nie zauważyć, ale też nie przeszkadzają w normalnym korzystaniu z telefonu.

Korzystając z powiadomień push w aplikacji mobilnej mBanku, dowiesz się o operacjach na twoim koncie – np. ile pieniędzy wpłynęło na twój rachunek konto oraz jakie były operacje wychodzące z konta lub jakie zdarzenia miały miejsce na twojej karcie płatniczej.

To wszystko dzieje się bez konieczności logowania na konto.

Masz też możliwość otrzymania całej masy innych powiadomień – odnośnie do ofert, mOkazji czy notyfikacji od asystenta płatności.

Jeśli tylko nie narzekasz na nadmiar różnego rodzaju wyskakujących okienek na twoim telefonie, to rozwiązanie na pewno może okazać się korzystne.

Płać za autostrady w aplikacji mobilnej i uniknij kolejek​

Przydatnym rozwiązaniem dla podróżujących samochodem, jest możliwość dokonywania automatycznych opłat za autostrady. 

Taką możliwość udostępnia aplikacja mobilna Banku Millennium, która wykorzystuje system szybkich i automatycznych płatności online i offline za przejazdy autostradą AutoPay.

Korzystanie z usługi to przede wszystkim wygoda. Nie trzeba odliczać kwoty do opłacenia na bramce autostrady (np. 16 zł i 80 gr) czy martwić się, że drobne upadną na ziemię.

Najważniejszą zaletą jest brak kolejek. Możesz skorzystać ze specjalnie oznaczonych bramek i ominąć w ten sposób rzędy aut, czekających na swoją kolej przejazdu - system rozpozna Twój numer rejestracyjny i automatycznie uniesie szlaban. Płatność jest realizowana w aplikacji.

Nie tylko innowacje - bankowość mobilna w 2023 to przede wszystkim praktyczne rozwiązania

Do tej pory opisane zostały mniej lub bardziej innowacyjne rozwiązania, które zazwyczaj dostępne są w tylko w aplikacjach poszczególnych banków (a więc nie są uniwersalne). 

W dalszej części poznasz 5 praktycznych możliwości, które znajdziesz w przeważającej większości aplikacji bankowych.

ikona numer pierwszy

Dokonuj podstawowych operacji

Z wykorzystaniem aplikacji mobilnej możesz w kompleksowy sposób zarządzać swoim rachunkiem:

  • zrealizujesz przelew w trybie zwykłym i ekspresowym,
  • sprawdzisz saldo,
  • sprawdzisz historię transakcji na twoim rachunku,
  • ustawisz stałe zlecenie,
  • polecenia zapłaty
  • dokonasz szybkiej płatności internetowej z wykorzystaniem kodu BLIK.

Dla klientów indywidualnych te operacje są dostępne bez opłat.

ikona numer drugi

Śledź zdarzenia na Twoim rachunku

Sprawdzaj historię transakcji, zapoznaj się z podpowiedziami na temat zbliżających się płatności oraz sprawdź, na jakie kategorie zakupów przeznaczyłeś najwięcej pieniędzy w poprzednim miesiącu.

Jeśli szykuje się zmiana regulaminu lub aktualizacja tabeli opłat i prowizji twojego banku, najszybciej dowiesz się o tym za pośrednictwem wiadomości, którą znajdziesz w skrzynce odbiorczej swojej aplikacji bankowej.

ikona numer trzeci

Korzystaj z oferty banku

Używając aplikacji mobilnej, możesz skorzystać z oferty banku, jak np. lokaty czy pożyczki.

W niektórych przypadkach możesz liczyć na dodatkowy bonus np. w formie wyższego oprocentowania lokaty, jeśli założysz ją w aplikacji mobilnej (taką ofertę udostępniał Bank Millennium).

Sprawdź, co do zaoferowania ma twój bank!

ikona numer czwarty

Płać BLIKIEM

Jedną z najważniejszych funkcji dostępnych w aplikacjach bankowych, są płatności BLIK.

Płacić możesz z wykorzystaniem sześciocyfrowego kodu, który wpisujesz na ekranie terminala.

Wykorzystując BLIK-a, możesz dokonać wypłaty i wpłaty gotówki na konto czy zapłacić przez internet (w niektórych przypadkach nawet bez wpisywania kodu).

ikona numer piąty

Płać zbliżeniowo telefonem

BLIK to nie jedyna forma płatności mobilnych. Dzięki aplikacjom bankowym możesz płacić telefonem. Płatności zbliżeniowe NFC, umożliwiają płacenie z wykorzystaniem smartfona zamiast zwykłej karty.

Możesz też płacić z wykorzystaniem systemów Google Pay, Apple Pay, a także dokonywać płatności zegarkiem (Garmin Pay i FitBit Pay).

Bankowość mobilna - co nowego czeka nas w kolejnych miesiącach?​

Na co nowego mogą liczyć użytkownicy bankowych aplikacji mobilnych?

O ile trudno spodziewać się dużych zmian, jak chodzi o standardowy zakres usług, tak można liczyć się z tym, że wprowadzonych będzie znacznie więcej innowacyjnych rozwiązań.

Można przypuszczać, że użytkownicy będą mogli wykorzystać aplikacje mobilne banków, w całkiem nowych obszarach. Możliwe, że nowe funkcje będą wykorzystywały sztuczną inteligencję (AI), rozszerzoną rzeczywistością (VR), uczenie maszynowe (machine learning). Zarządzanie finansami w aplikacjach mobilnych będzie nie tylko bardziej efektywne, ale też dostarczy więcej rozrywki.

Jak zacząć korzystać z aplikacji mobilnej?

Przedstawione w tym artykule informacje brzmią zachęcająco, a ty myślisz o tym, aby rozpocząć korzystanie z bankowości mobilnej i zastanawiasz się jak to zrobić?

Oto co należy zrobić, aby dołączyć do kilkunastu milionów innych użytkowników m-bankowości:

  1. Najpierw otwórz konto. Jeśli już posiadasz już swój rachunek bankowy, przeskocz od razu do punktu drugiego.
  2. Pobierz oficjalną aplikację twojego banku. 
  3. Zainstaluj aplikację na telefonie i aktywuj dostęp.
  4. Zaloguj się na swoje konto.

Wiele banków oferuje możliwość otwarcia konta na selfie. Możesz więc najpierw pobrać aplikację, a dopiero później otworzyć konto bankowe, korzystając z aplikacji, którą wcześniej pobrałeś na swoje urządzenie.

Czy bankowość mobilna jest bezpieczna?

Czy korzystanie z usług bankowości mobilnej jest bezpieczne?

Na ogół tak. To dlatego, że banki stosują wysokie standardy bezpieczeństwa, które pozwalają chronić środki klientów. 

Pamiętaj jednak, że to przede wszystkim ty powinieneś zadbać o bezpieczeństwo swoich pieniędzy. Dlatego też:

  • na telefonie instaluj aplikacje tylko z zaufanych źródeł (Google Play, App Store),
  • regularnie aktualizuj oprogramowanie na telefonie, jak również swoją aplikację bankową,
  • nie loguj się na konto bankowe, kiedy korzystasz z publicznych sieci WiFi,
  • nikomu nie udostępniaj swoich danych do logowania,
  • nie otwieraj załączników z podejrzanych maili ani nie klikaj w linki w mailach lub wiadomościach SMS, które wydają się podejrzane.

Stosowanie się do tych reguł pomoże ci zmniejszyć ryzyko związane z używaniem aplikacji mobilnej twojego banku.

Podsumowanie najważniejszych informacji dla osób korzystających z bankowości mobilnej

Bankowość mobilna daje szerokie zakres możliwości.

Nowoczesne systemy są mocno rozbudowane, a dużym plusem jest fakt, że większość rozwiązań m-bankowości jest bezpłatna.

Z takich udogodnień jak automatyczne opłaty za przejazdy przez autostrady, systemy automatycznego oszczędzania czy wygodne płatności przy użyciu kodu BLIK, możesz korzystać bez żadnych opłat.

Korzystając z aplikacji mobilnej, pamiętaj o standardach bezpieczeństwa. Choć banki na ogół gwarantują wysoki poziom ochrony, to w dużej mierze ty powinieneś zadbać o bezpieczeństwo środków zgromadzonych na twoim koncie. 

Odkrywaj nowe możliwości. Bankowość mobilna z roku na rok staje się coraz bardziej popularna i wszystko wskazuje na to, że to trend, który utrzyma się również w najbliższych latach. 

Więcej artykułów i porad
O temacie opowiedział:
Łukasz Scheibinger - założyciel serwisu
Ł. Scheibinger
Założyłem serwis wordpress-1184652-4162271.cloudwaysapps.com. Ukończyłem SGH. Doświadczenie zawodowe zdobywałem przy pracy z projektami cyfrowymi w Polsce, UE oraz USA.
Dalsza lektura:
obrazek przedstawia osobę przeglądającą dokumenty finansowe z kalkulatorem obok na biurku, co nawiązuje do tematu artykułu o zajęciu konta przez urząd skarbowy

Czy urząd skarbowy może zająć twój rachunek bankowy?

PRZECZYTAJ PORADNIK → 
jaki to bank

Jaki to bank? Jak można to sprawdzić po numerze konta

PRZECZYTAJ PORADNIK → 
artykuł na temat wspólnego konta bankowego

Wspólne konto bankowe: najważniejsze informacje

PRZECZYTAJ PORADNIK → 
chevron-down