Ranking Kont Bankowych - logo RankingKont.pl

Zobacz konto z najwyższą premią w Maju 2021

Bankowość mobilna w roku 2021. Najciekawsze rozwiązania w aplikacjach mobilnych

Bankowość mobilna zyskuje na znaczeniu. Dzisiaj trudno wyobrazić sobie prowadzenie rachunku, bez wykorzystania telefonu. Czytając ten tekst dowiesz się więcej o najciekawszych rozwiązaniach, które są teraz dostępne w bankowości mobilnej. Możesz tutaj znaleźć wskazówki, dzięki którym zdecydujesz, jaka aplikacja mobilna banku będzie odpowiadać ci najbardziej.
kalendarz ikona
autor ikona
kategorie ikona
Opublikowano: 
27 lutego 2020 
Autor: 
Łukasz Scheibinger
Kategoria: 
zysk ikona
Uwaga, promocja!
Sprawdź, jak możesz skorzystać w promocji, którą dla Ciebie wybraliśmy.
POKAŻ PROMOCJE
zyskaj nawet 960 zł z kontem w Alior Banku
Rekordowa premia - zyskaj 960 zł
W tym nawet 240 zł zwrotu za płatności mobilne w rok
11 korzyści do wyboru - dwie pierwsze za darmo (np. darmowe bankomaty)
Warunkowo darmowe konto
Otwórz konto w 100% online, bez wychodzenia z domu
bankowość mobilna

Wyróżniona oferta

Bankowość mobilna - kiedyś i dziś

Czy dzisiaj wciąż możemy zarządzać kontem bankowym bez wykorzystania telefonu? Bankowość mobilna to na pewno jeden z najważniejszych kanałów, wykorzystywanych do zarządzania kontem w banku. Korzystanie z bankowości mobilnej, to wygodny sposób na dostęp do środków zgromadzonych na rachunku (szybko sprawdzisz stan konta lub zrealizujesz przelew) oraz znaczne ułatwienie w wielu codziennych sytuacjach.

Dla mnie aplikacje mobilne banków stały się tak wygodne, że korzystam z nich niemal codziennie. Do systemów bankowości internetowej zaglądam sporadycznie, tylko w celu wykonania konkretnych czynności - najczęściej takich, gdzie jest potrzebny "duży ekran". Do całej reszty w pełni wystarcza właśnie mobilna bankowość.

Prywatnie większość operacji bankowych wykonuję z wykorzystaniem telefonu i powoli zaczyna mi być trudno sobie wyobrazić, żeby było inaczej. Odkąd korzystam z Apple Pay (a wcześniej Google Pay), praktycznie w ogólnie nie używam fizycznej karty płatniczej. W związku z tym do minimum ograniczyłem korzystanie z gotówki. Czasem, gdy trzeba wypłacić pieniądze z bankomatu - wtedy najczęściej robię to z wykorzystaniem mobilnego kodu BLIK.

Jak dzisiaj, pamiętam kampanię reklamową ING sprzed kilku lat z hasłem "internetowi mają lepiej", która prezentowała korzyści wynikające z korzystania z konta przez internet. Jedną z reklamowanych zalet była możliwość dokonywania przelewów internetowych - cytat: "również przez telefon" (telefon komórkowy). Wtedy temat był na tyle nowy, że prowadzona kampania reklamowa podkreślała najbardziej podstawowe funkcje systemu.

To tak, jak w czasach, kiedy operatorzy sieci telefonicznych reklamowali rozliczanie sekundowe rozmów jako korzyść. Albo gdy sporne sytuacje w sporcie były oceniane na oko, a mało kto wiedział, co kryje się pod hasłem "challenge" lub "VAR". I choć nie tak odległe, to były to zupełnie inne czasy...

miejsce w Rankingu ikona - nr 1

Konta z najlepszymi aplikacjami mobilnymi

Jakie konta oferują najlepszą jakość bankowości mobilnej? Sprawdź zestawienie najlepszych kont osobistych z topowymi aplikacjami.

Dzisiaj sytuacja wygląda już całkiem inaczej. Bankowość mobilna nieustannie zyskuje popularność i już w połowie 2019 roku, korzystało z niej ponad 9 milionów użytkowników (źródło). I to jest dobry czas, aby przyjrzeć się najciekawszym rozwiązaniom bankowości mobilnej. W tym artykule nie będę opisywał aplikacji mobilnych w całości. Zamiast skoncentruję się na wybranych funkcjonalnościach, które stanowią wartość dodaną dla użytkowników.

(Jeśli interesuje cię bankowość elektroniczna i aplikacje mobilne, znajdziesz tutaj też linki do najlepszych testów apek, gdzie znajdziesz szczegółowe informacje na temat wybranych rozwiązań!)

Dobry UX nie wychodzi z mody

Zacznijmy od rzeczy najprostszych, a w dalszej części przejdziemy do bardziej wyszukanych rozwiązań.

UX czyli User Experience - to termin, który odnosi się do jakości wrażeń i doświadczeń użytkownika, podczas korzystania z danego produktu (w tym z aplikacji mobilnej). Uważam, że dobry UX jest jak dobry garnitur - nigdy nie wychodzi z mody. I podobnie jak w przypadku garnituru - często najprostsze rozwiązania są najlepsze.

Ostatnio bardzo dobre wrażenie zrobiła na mnie niezwykle prosta, ale przydatna funkcja w aplikacji mobilnej Alior Banku, z której korzystam od niedawna.

Na etapie wysyłania przelewu możemy dodać adresata, do listy odbiorców. Ktoś mógłby powiedzieć, że nie można wymyślić nic prostszego. Inne aplikacje mają również takie możliwości. W każdym razie - jakie to jest przydatne!

bankowość mobilna (2)

W tym przypadku szczególnie warto zwrócić uwagę na sposób w jaki dodano to rozwiązanie do aplikacji mobilnej Alior Banku. Jest ono dostępna po rozwinięciu pola "dodatkowe opcje", które docelowo jest ukryte.

Z jednej strony rozwiązanie jest to intuicyjne rozwiązanie i bez najmniejszego problemu znajdziemy ten wariant. Z drugiej jednak strony, w żaden sposób nie przeszkadza w zwykłym korzystaniu z aplikacji, ani nie wybija się ponad to, co najważniejsze, czyli możliwość wykonania przelewu.

Takie szczegóły bardzo pomagają w korzystaniu z aplikacji i - jakkolwiek innowacje nie zostaną wymyślone - każde ułatwienie pozwalające bardziej efektywnie zrealizować nawet te najbardziej podstawowe operacje, zawsze będzie dobrze wpływać na odbiór aplikacji. W tym przypadku, oceniam je na 4, w skali do 5.

Dobry UX zawsze w modzie, a najprostsze rozwiązania często okazują się najlepsze. Takie detale wpływają na wygodę korzystania z aplikacji w stopniu większym, niż mogłoby się to wydawać. Tę prostą, ale bardzo przydatną funkcję w aplikacji Alior Mobile dla firm, oceniam dobrze.

Klawiatura banku wbudowana do komunikatorów na telefonie

Jestem fanem minimalistycznych rozwiązań i dlatego musiałem zacząć od czegoś niezwykle prostego. Przejdźmy jednak do bardziej wyszukanych dodatków. Takim jest klawiatura Moje ING czyli rozwiązanie, z którego mogą korzystać posiadacze aplikacji mobilnej Moje ING.

Klawiaturę Moje ING możesz włączyć, kiedy zainstalujesz aplikację mobilną banku na telefonie. Następnie, gdy korzystasz z komunikatora - np. Messenger Facebooka albo kiedy wysyłasz wiadomość SMS z telefonu komórkowego - możesz dokonać przelewu na konto odbiorcy, z którym właśnie prowadzisz rozmowę. Jak to wygląda w praktyce, można zobaczyć na filmie umieszczonym na kanale YouTube Banku ING:

Rozwiązanie na pewno ciekawe, ale czy przydatne? Niekoniecznie. Oceniam je na 2,5 punktu w skali do 5.

Klawiatura Moje ING, to na pewno innowacyjne rozwiązanie, ale czy na pewno "ułatwia życie", jak dowiadujemy się w materiale promocyjnym?

Ścieżka realizacji przelewu z wykorzystaniem klawiatury Moje ING jest krótsza niż standardowo (tzn. taki przelew zrealizujemy szybciej niż przez aplikację mobilną) - ale czy w rzeczywistości pozwala to zaoszczędzić sporo czasu? Jeśli zrobilibyśmy test porównawczy, to realizacja tej samej płatności z wykorzystaniem aplikacji w standardowy sposób, potrwałaby niewiele dłużej.

Na pewno jest to ciekawa innowacja, ale w mojej opinii nie jest znacznym udogodnieniem. Ocena byłaby wyższa, gdyby odbiorca, z którym prowadzimy rozmowę w danym momencie, był przypisywany jako odbiorca przelewu automatycznie.

więcej informacji
Czy wiesz, że Moje ING jest liderem bankowości mobilnej? Przekonaj się o tym i poznaj inne rozwiązania, ktore znajdziesz w teście apki.

Mobilne skarbonki i automatyczne pomaganie

Spójrzmy teraz w stronę banku PKO BP i ich aplikacji IKO. Jest to jedna z najlepszych aplikacji mobilnych na rynku, a ocena użytkowników wysokości 4.8 na 5 możliwych punktów w sklepie Google Play, przy ponad 340 tysiącach recenzji (aktualne na dzień publikacji), robi wrażenie.

Funkcje tej aplikacji, na które warto zwrócić uwagę w kontekście innowacyjnych i nowoczesnych rozwiązań to "Skarbonki" i "Pomagaj z nami".

Skarbonki możesz utworzyć w aplikacji bez opłat. To forma wsparcia w realizacji określonego celu finansowego. Masz tutaj pełną dowolność jak chodzi o prowadzenie takiej skarbonki, jak również jej "rozbicie" - uzyskasz wtedy dostęp do zgromadzonych środków. Skarbonki w IKO ułatwiają zrealizować określony cel finansowy.

Z kolei "Pomagaj z nami", daje możliwość wsparcia inicjatyw Fundacji PKO Banku Polskiego. Najpierw wybierasz jedną z 4 inicjatyw - "PKO Bieg Charytatywny", "Zdrowie", "Edukacja", "Nadzieja". Następnie, za pośrednictwem aplikacji mobilnej, możesz w łatwy sposób wesprzeć te akcje. To naprawdę ciekawe rozwiązanie!

Skarbonki i "Pomagaj z nami" oceniam na cztery i pół gwiazdki. Funkcje są tylko przydatne, ale też łatwe w obsłudze. Byłoby świetnie, gdyby w przyszłości była możliwość wsparcia większej ilości inicjatyw.

Rozszerzone powiadomienia push to znacząca zaleta bankowości mobilnej

Pisząc artykuł o innowacyjnych i funkcjonalnych rozwiązaniach, nie sposób pominąć mBanku – instytucji, która prawie od zawsze oferuje topowe rozwiązania, a bankowość mobilna, to ich wyróżnik. W przypadku aplikacji mobilnej mBanku, znów mamy bardzo wysoką ocenę od użytkowników– 4,8/5 gwiazdek przy ponad 110 tysiącach ocen (wersja IOS, aktualne na dzień publikacji).

Rozwiązanie, na które warto zwrócić uwagę w tym przypadku, to rozszerzone wiadomości (powiadomienia) push. 

Powiadomienia push to takie notyfikacje, które - za Twoją zgodą – bank wysyła w odpowiedzi na to, co dzieje się na Twoim rachunku. Powiadomienia przychodzą w tle i z jednej strony nie sposób ich nie zauważyć, z drugiej nie przeszkadzają one w normalnym korzystaniu z telefonu.

Na początek – możesz zapomnieć o usługach w stylu pakiet 20 darmowych SMS-ów, które przychodzą na Twój numer telefonu i opłatach po przekroczeniu tego limitu. Powiadomienia push są darmowe. Zawsze.

Korzystając z powiadomień push w aplikacji mobilnej mBanku dowiesz się o operacjach na Twoim koncie – np. ile pieniędzy wpłynęło na Twoje konto oraz jakie były operacje wychodzące z konta lub operacje na karcie. To wszystko bez konieczności logowania na konto. Masz też możliwość otrzymania całej masy innych powiadomień – odnośnie ofert, mOkazji czy notyfikacji od asystenta płatności, a więc rozwiązań które są również dostępne w bankowości elektronicznej (systemie transakcyjnym mBanku).

Dla mBanku przyznaję 4 punkty za to rozwiązanie i oceniam je dobrze.

Powiadomienia to bardzo przydatna funkcja, która jest szczególnie ważna, jak chodzi o operacje na rachunku.

Notyfikacje nie tylko pozwalają lepiej kontrolować wydatki, ale także zwiększają bezpieczeństwo naszych środków - jeśli ktoś dokonałby nieautoryzowanej transakcji na koncie, dowiesz się o tym niemal natychmiast, dzięki powiadomieniu, które otrzymasz za pośrednictwem bankowości mobilnej.

Duży plus za szerokie możliwości dostosowywania powiadomień, jakie chcemy otrzymywać i - co powinno być standardem - brak opłat za takie wiadomości.

Co mogłoby być lepsze? Zwyczajnie czekamy na dalszy rozwój tej usługi, a co za tym idzie - nowe, ciekawe propozycje.

Płać za autostrady w aplikacji mobilnej i uniknij kolejek​

Bardzo przydatnym rozwiązaniem dla osób, które sporo podróżują samochodem, jest możliwość dokonywania automatycznych opłat za autostrady. Taką szansę, daje nam aplikacja mobilna Banku Millennium, która wykorzystuje system szybkich i automatycznych płatności online i offline za przejazdy autostradą AutoPay.

Jak to wygląda w praktyce? Przede wszystkim - korzystanie z usługi to w rzeczywistości ogromna wygoda. Nie musisz odliczać przykładowo: 16 zł i 80 groszy za przejazd albo martwić się, że drobne za chwile upadną na ziemie, a kolejka w której spędziłeś dobre kilkanaście minut, teraz będzie jeszcze dłuższa.

Kolejna rzecz czyli kolejki, a właściwie to brak kolejek! Z aplikacją od Banku Millennium, unikniesz kolejek na autostradzie. Możesz skorzystać ze specjalnie oznaczonych bramek i w ten sposób rzędy aut, czekających na swoją kolej przejazdu - system rozpozna Twój numer rejestracyjny i automatycznie uniesie szlaban. Jeśli chcesz wiedzieć więcej na temat działania systemu oraz poznać odpowiedź na najczęściej zadawane pytania, zajrzyj na tę stronę Banku Millennium.

Rozwiązanie oceniam na 5 punktów! Automatycznie, szybko i bez dodatkowych opłat, a do tego rozwiązuje spory problem. Na pewno skorzystam, kiedy następnym razem będę planować podróż.

więcej informacji
Aplikacja Banku Millennium, to kolejna apka przetestowana na naszej stronie. Dowiedz się więcej o tej i innych usługach w teście:

Nie tylko innowacje - o podstawowych rozwiązaniach bankowości mobilnej słów kilka

Do tej pory opisałem mniej lub bardziej innowacyjne rozwiązania, które zazwyczaj dostępne są w tylko w wybranych aplikacjach. W tym miejscu chcę poświęcić kilka zdań na temat standardowych rozwiązań, które - choć mogą nieznacznie się różnić - to jednak są dostępne w większości aplikacji bankowych.

Dokonuj podstawowych operacji

Z wykorzystaniem aplikacji mobilnej możesz w kompleksowy sposób zarządzać swoim rachunkiem - ustawić stałe zlecenia, polecenia zapłaty, wysłać przelew natychmiastowy czy dokonać szybkiej płatności internetowej z wykorzystaniem kodu BLIK.

Korzystaj z oferty banku

Standardem jest to, że używając aplikacji mobilnej, możesz skorzystać z oferty banku, niezwiązanej bezpośrednio z kontem bankowym - jak np. lokaty czy pożyczki. W niektórych przypadkach, możesz też liczyć na dodatkowy bonus np. w formie wyższego oprocentowania lokaty, wynikający z faktu, że takiej operacji dokonujesz przez aplikację mobilną.

Banki coraz częściej promują tego rodzaju ofertę, np. poprzez powiadomienia w aplikacji (np. takie przypominające okienko typu pop-up na stronie internetowej).

Dokonuj płatności BLIK

W ostatnich miesiącach, jedną z najważniejszych funkcji w aplikacji mobilnej banków, stały się płatności BLIK. Płacić możemy z wykorzystaniem sześciocyfrowego kodu, który wpisujemy na ekranie terminala. Wykorzystując BLIKA, możemy również dokonać wypłaty i wpłaty gotówki na konto czy zapłacić przez internet (czasami nawet bez kodu).

Płać telefonem

Dzięki aplikacjom mobilnym, możemy również płacić z wykorzystaniem telefonu. Funkcja NFC umożliwia dokonywanie płatności zbliżeniowych z wykorzystaniem smartfona.

Co dzieje się na twoim rachunku? Bądź na bieżąco!

Sprawdzaj historię transakcji, zapoznaj się z podpowiedziami na temat zbliżających się płatności oraz sprawdź, na jakie kategorie zakupów, przeznaczyłeś najwięcej pieniędzy w poprzednim miesiącu. Szykuje się zmiana w tabeli opłat i prowizji Twojego banku? Najszybciej dowiesz się o tym, dzięki wiadomości, którą znajdziesz w skrzynce, w aplikacji mobilnej.

Bankowość mobilna - co nowego w kolejnych miesiącach?​

O ile nie spodziewam się dużych zmian jak chodzi o standardowy zakres usług, to jestem prawie pewny, że w najbliższych miesiącach, w aplikacjach bankowych zobaczymy więcej innowacyjnych rozwiązań.

Przypuszczam, że w przyszłości będziemy mogli wykorzystać aplikacje mobilne banków, w całkiem nowych obszarach. Możliwe, że nowe funkcje będą wykorzystywały sztuczną inteligencję (AI), rozszerzoną rzeczywistością (VR), uczenie maszynowe (machine learning). Zarządzanie finansami w aplikacjach mobilnych będzie nie tylko bardziej efektywne, ale też... dostarczy nam więcej rozrywki!

Informacje o nowych funkcjach bankowości mobilnej pojawią się na stronie rankingkont.pl. Zaglądaj tu regularnie, aby być na bieżąco.

A jaka jest Twoja ulubiona funkcja w aplikacji mobilnej?

ikona promocji 3

Konto z aplikacją i dodatkowym zyskiem

Zyskaj za otwarcie nowego rachunku. Sprawdź aktualne promocje bankowe i zobacz, jaką premię możesz zdobyć.

Jak korzystać z aplikacji mobilnej?

Jeśli chcesz zacząć korzystać z usług bankowości mobilnej, oferowanych w ramach rachunku w Twoim banku, postępuj zgodnie z tymi krokami:

  1. Otwórz konto
  2. Pobierz aplikację mobilną
  3. Aktywuj dostęp
  4. Zaloguj się na konto i zacznij korzystać z aplikacji!

Uwaga - w wielu bankach jest dzisiaj możliwość otwarcia konta przez selfie, a zatem można wtedy zmienić kolejność pierwszych dwóch kroków. Wystarczy pobrać aplikację i tam można otworzyć konto, robiąc sobie zdjęcie: "konto przez selfie".

Udostępnij ten wpis:

guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
crosschevron-down-circlechevron-right-circle