Bankowość elektroniczna coraz ważniejsza
Bankowość elektroniczna, rozwój biznesu online, wykorzystanie nowych technologii do ulepszenia tradycyjnych modeli biznesowych, ale też do usprawnienia codziennych czynności, które wykonuje prawie każdy z nas (jak choćby zakupy spożywcze)... To tematy, o których mówiło się sporo. Od lat.
Przede wszystkim jednak te zagadnienia były poruszane w gronie zainteresowanych osób i raczej nie wychodziły do szerszego grona odbiorców. O bankowości elektronicznej mogliśmy usłyszeć w reklamach telewizyjnych, to fakt. Aplikacje mobilne banków też od dawna cieszyły się dużą popularnością - jak wynika z Raportu Mobilne Państwo, już w 2016 roku liczba użytkowników bankowości mobilnej przekroczyła 6 milionów, a według informacji serwisu prnews.pl, na koniec roku 2019 było ich już prawie 14 milionów, co oznacza ponad dwukrotny wzrost.
Pomimo tego mam poczucie, że do tej pory kwestie związane z bankowością internetową i mobilną były w pewnym sensie drugorzędne. Tradycyjny kanał dotarcia do klientów w postaci sieci placówek, uzupełniony przez wsparcie infolinii banku, jak do tej pory były to dla wielu z nas podstawowe formy kontaktu z bankiem.
W czasie rozprzestrzeniania pandemii koronawiursa nastąpił przełom. Marketing internetowy i różnego rodzaju formy aktywności w internecie, zyskały jeszcze bardziej na znaczeniu. Dużo biznesów przeniosło swoją działalność do kanału online lub zaczęło dążyć do usprawnienia narzędzi i technologii wykorzystanych w sieci.
Ludzie szybko przyzwyczaili się do nowego sposobu komunikacji i załatwiania codziennych spraw. Praca zdalna czy nawet spotkania video, które zazwyczaj były zarezerwowane dla wąskiej grupy zainteresowanych osób, dzisiaj stały się naturalną formą kontaktu. W naturalny sposób, wzrosło też znaczenie bankowości elektronicznej.
Jak wykorzystać bankowość elektroniczną?
Różnego rodzaju narzędzia i rozwiązania technologiczne, które wykorzystuję od dawna, teraz zyskują na popularności. Bardzo się z tego cieszę. Jak dowiesz się za chwilę, korzystając z bankowości elektronicznej, można w rzeczywistości... sporo zyskać.
W ostatnich tygodniach pomagam różnym osobom zrozumieć pewne zagadnienia i wykorzystać w pełni możliwości, jakie dają nowe technologie (nie tylko w obszarze bankowości). Postanowiłem napisać post, w którym podzielę się wskazówkami, na temat tego jak możesz wykorzystać rozwiązania bankowości elektronicznej na swoją korzyść. Znajdziesz tutaj praktyczne porady i dowiesz się o być może całkiem nowych możliwościach.
Jeśli jesteś jednym z 14 milionów użytkowników aplikacji mobilnych i wykorzystując rozwiązania bankowości online czujesz się bardzo dobrze, w tym poście też znajdziesz też coś dla siebie. Możliwe, że odkryjesz nowe szanse i możliwości, których wcześniej nie wykorzystywałeś.
Czym jest bankowość elektroniczna?
Na dobry początek odpowiedzmy na pytanie: czym jest bankowość elektroniczna?
Podążając za Wikipedią: Bankowość elektroniczna jest formą usług oferowanych przez banki, polegającą na umożliwieniu dostępu do rachunku bankowego, z wykorzystaniem urządzenia elektronicznego: komputera, smartfona, ale też terminalu POS czy bankomatu. W odniesieniu do usług bankowości elektronicznej można się też spotkać z określeniem "telebanking", co możemy przetłumaczyć na bankowość zdalna.
Pierwsze systemy bankowości elektronicznej wykorzystywane na szeroką skalę, pojawiły się w Polsce na przełomie 1998 i 1999 roku. Mogły się nimi pochwalić Bank PEKAO, BZ WBK (dzisiaj Santander Bank Polska), oraz Bank BPH. Niedługo potem dołączyły do nich mBank, Credit Agricole, PKO BP, ING, CitiBank Handlowy, Bank Ochrony Środowiska oraz Bank Millennium.
Z kolei bankowe aplikacje mobilne pojawiły się około 10 lat później. Jedną z pierwszych w Polsce aplikacji mobilnych była aplikacja Raifeissen Banku, która w 2009 roku trafiła na urządzenia z system iOS.
Dzisiaj jesteśmy o ponad 20 lat bogatsi w doświadczenia względem pierwszych systemów bankowości elektronicznej. To dobry moment, żeby zastanowić się jakie mamy możliwości oraz jak można wykorzystać rozwiązania e-bankowości, aby efektywnie zarządzać finansami.
Otwieramy konto bankowe. Jak? Przez selfie
Ciekawą innowacją, która została wprowadzona dość niedawno, a w czasach rozprzestrzeniania się pandemii koronawirusa zyskała na znaczeniu, jest otwarcie konta bankowego z wykorzystaniem selfie. Tak, dobrze czytasz. Otwarcie konta z wykorzystaniem selfie, to względnie nowa, ale bardzo wygodna metoda, która pozwala otworzyć konto w pełni online, bez wychodzenia z domu.
W celu otwarcia konta bankowego na selfie wystarczy, cóż, zrobić selfie. :-) Potrzebne jest zdjęcie dowodu osobistego w celu potwierdzenia tożsamości oraz wykonanie (kilku) selfie za pomocą urządzenia z kamerą. W innym wariancie można otworzyć konto za pomocą wideoweryfikacji - w trakcie wideorozmowy z doradcą banku.
"Konto na selfie" to rozwiązanie względnie nowe i oferowane tylko przez niektóre banki (jest wśród nich np. Bank Pekao). Można się spodziewać, że już niebawem otwarcie konta z wykorzystaniem urządzenia z kamerą - bez konieczności wychodzenia z domu czy nawet spotkania z kurierem - stanie się standardem.
Przeczytaj też:
Z aplikacji mobilnych banków korzysta już 14 milionów - dlaczego?
Jak wcześniej się dowiedziałaś, z aplikacji mobilnych banków na koniec roku 2019 korzystało 14 milionów użytkowników, choć jeszcze w 2016 tych użytkowników było prawie dwukrotnie mniej. Co sprawia, że mobilne aplikacje bankowe cieszą się tak dużą popularnością i tak szybko zyskują nowych odbiorców?
Powodów jest kilka. Najważniejszy z nich, a zarazem jak mogłoby się wydawać, najbardziej zwyczajny, to fakt że... aplikacje mobilne banków z roku na rok stają się coraz lepsze. Po prostu.
Jeszcze nie tak dawno, wykonywanie przelewów przez telefon było pewnego rodzaju innowacją. Dzisiaj możliwości mamy znacznie większe.
Płatności mobilne (telefonem w aplikacji, z wykorzystaniem Google Pay lub Apple Pay) to już standard. Coraz częściej dokonać płatności w sklepie możemy także z wykorzystaniem innych urządzeń, np. zegarka. To dopiero początek.
Przelewy na messenger, z wykorzystaniem wbudowanej klawiatury banku, łatwiejsza realizacja celów oszczędnościowych dzięki systemom automatycznego oszczędzania czy płatności za bramki na autostradzie bez konieczności stania w kolejce - to tylko przykładowe rozwiązania, które ułatwią codzienne funkcjonowanie użytkownikom bankowości mobilnej.

Bankowość mobilna daje morze możliwości, związanych z zarządzaniem finansami osobistymi. Wspomniane wcześniej automatyczne oszczędzanie, cele oszczędnościowe, możliwość zapisania paragonu w aplikacji mobilnej (już go nie zgubisz :-) ), to nieliczne spośród dziesiątek rozwiązań, które możesz wykorzystać, żeby bardziej efektywnie zarządzać swoimi finansami.
Na rozwój aplikacji bankowych i zwiększoną popularność wpływ ma znacznie więcej czynników. Z pewnością nie bez znaczenia jest zwiększone zaufanie do różnego rodzaju rozwiązań mobilnych. Coś, co jeszcze niedawno stanowiło barierę dla sporej grupy użytkowników, dzisiaj staje się standardem, pewnego rodzaju normą.
Pojawiają się także nowe regulacje prawne, mające na celu zwiększenie bezpieczeństwa (np. PSD2 - procedura silnego uwierzytelnienia). Wreszcie grupa użytkowników korzystających z aplikacji jest coraz młodsza, a zatem korzystanie z bankowości mobilnej (w tym dokonywanie płatności telefonem), przychodzi im znacznie łatwiej, w naturalny sposób.
Mając na względzie te czynniki, wiele wskazuje na to, że bankowość elektroniczna, w tym aplikacje mobilne, nadal będą zyskiwać na znaczeniu. Odbije się to nie tylko na ich popularności i zwiększonej liczbie użytkowników, ale też nowych rozwiązaniach, które będą wprowadzane przez banki.

Wskazówka
Nie korzystasz jeszcze z aplikacji Twojego banku? Może właśnie otwierasz nowe konto bankowe? Przyjmij wyzwanie. Zainstaluj aplikację mobilną Twojego banku na telefonie i korzystaj z niej, przez jeden pełny miesiąc kalendarzowy.
Pamiętając o zasadach bezpieczeństwa, dokonuj płatności mobilnych, przelewów przez aplikację i wykorzystaj jedną dodatkową funkcję (np. cele oszczędnościowe).
Bankowość elektroniczna czyli tańszy sposób korzystania z konta bankowego
Szukasz taniego konta bankowego? Albo konta bez opłat? Niech zgadnę. Decydując się na rachunek przeanalizowałeś najważniejsze opłaty - miesięczna opłata za prowadzenie konta, opłata za kartę płatniczą oraz opłata za wypłacanie gotówki z bankomatów w kraju. Jeśli pojawiły się tzw. opłaty warunkowe, to sprawdziłeś jak takich opłat uniknąć.
Jeśli poszedłeś tymi krokami, aby uniknąć opłat to... bardzo dobrze!
Warto jednak wiedzieć, że sprawa opłat za konto bankowe nie jest taka prosta. Pozwól, że tutaj nie będę wchodził w szczegóły. Chcę skoncentrować się na bankowości elektronicznej, a nie opłatach.
Generalnie zasada jest prosta: korzystanie z bankowości elektronicznej się opłaca! Na wielu poziomach. Przede wszystkim jednak opłaca się w sensie dosłownym. Opłaty za korzystanie z konta online są niższe! Nie wierzysz?
Przykładu nie trzeba szukać daleko. Weźmy opłatę za przelew. W przypadku kont osobistych, wszystkie banki, które znalazły się w Rankingach na tej stronie, oferują darmowe przelewy internetowe. Mowa tutaj o standardowych przelewach online w polskich złotych. Jednak w przypadku przelewu realizowanego w banku, sytuacja często wygląda inaczej - za taką samą operację w oddziale należy zapłacić, zazwyczaj kilka złotych od pojedynczej transakcji. Takich przykładów można znaleźć jest znacznie więcej.

Wskazówka
Kiedy tylko możesz, korzystaj z bankowości elektronicznej, żeby zrealizować operację bankową. Jest to znacznie szybszy i wygodniejszy sposób zarządzania finansami osobistymi. Oprócz tego korzystanie z bankowości elektronicznej bardziej się opłaca - dosłownie! Niektóre operacje bankowe są darmowe tylko w przypadku, gdy są realizowane przez internet.
Miej wszystko pod kontrolą, dzięki powiadomieniom push
Powiadomienia push to jedno z wielu rozwiązań bankowości elektronicznej. Jednak jest ono na tyle ciekawe i przydatne, że postanowiłem mu poświęcić osobny akapit.
Powiadomienia push to krótkie notyfikacje, które pojawiają się na górnym pasku Twojego telefonu. Zastanawiasz się o czym mówię?
Najłatwiej skojarzyć takie powiadomienia wysyłane z komunikatorów, w momencie kiedy otrzymujesz wiadomość. Na ekranie telefonu wyświetla się krótka informacja zawierająca całość lub część wiadomości. Tego typu powiadomienia możesz także otrzymywać na stronach internetowych, jednak w kontekście bankowości elektronicznej, mówimy przede wszystkim o powiadomieniach w aplikacjach mobilnych.

Dlaczego powiadomienia push na telefonie są "fajne"? Z kilku względów.
- Powiadomienia push są darmowe. O ile niektóre banki nadal oferują pakiety powiadomień SMS (czasami dodatkowo płatne), tak notyfikacje z aplikacji mobilnej są po prostu darmowe. W tym przypadku funkcjonalność "pushy" i "smsów" jest bardzo podobna, ale w przypadku powiadomień push nie musisz za nic płacić.
- Notyfikacje są wysyłane w czasie rzeczywistym. To bardzo ważna cecha, choćby w kontekście bezpieczeństwa. Kiedy otrzymujesz przelew na konto - możesz dostać powiadomienie. Kiedy dokonujesz płatności w sklepie lub przez internet - otrzymujesz powiadomienie. Pozwala to na lepszą kontrolę finansów, ale także zwiększa bezpieczeństwo. W przypadku gdyby ktoś dokonał nieautoryzowanej transakcji na Twoim koncie, dzięki powiadomieniu push dowiesz się o tym niemal natychmiast.
- Powiadomienia push dają znacznie więcej możliwości niż standardowe SMS. Powiadomienie push przychodzi w odpowiedzi na zdarzenie na Twoim rachunku. Może to być płatność kartą, ale możesz też otrzymać powiadomienie w przypadku kiedy przechodzisz tuż obok sklepu, który właśnie oferuje promocje dla uczestników programu rabatowego w Banku (o ile wyrazisz na to zgodę).
Z powiadomień push warto korzystać, bo to przydatna, nieinwazyjna forma komunikacji banku z klientem, która odpowiada na to, co dzieje się na Twoim rachunku. Banki oferują coraz więcej możliwości jak chodzi o notyfikacje wysyłane przez aplikacje.
Spodziewam się, że w niedalekiej przyszłości, dzięki notyfikacjom, będziemy mogli dowiedzieć się znacznie więcej. Bank poinformuje nas, kiedy będziemy zbliżać się do wykorzystania zakładanego miesięcznego budżetu lub kiedy będziemy musieli zwiększyć tempo oszczędzania, aby zrealizować zakładany cel oszczędnościowy lub gdy będziemy mogli skorzystać z limitowanej czasowo promocji. Wszystko będzie działo się w odpowiedzi na zdarzenia na naszym rachunku, a my dowiemy się o tym bez konieczności logowania do aplikacji.

Wskazówka
Po zainstalowaniu aplikacji banku na swoim telefonie, odszukaj ustawienia powiadomień push (notyfikacji). Wybierz, które powiadomienia chcesz otrzymywać, żeby lepiej kontrolować swoje finanse.
Czy bankowość elektroniczna to "tylko" usługa do konta czy już coś więcej?
Bankowość elektroniczna pełni funkcję usługi dołączonej do rachunku bankowego, ułatwiającej zarządzanie kontem i finansami osobistymi lub firmowymi (w zależności od rachunku).
Obserwując to, co dzieje się w ostatnich miesiącach, mam wrażenie że bankowość elektroniczna, dołączona do produktu bankowego, powoli staje się osobną marką, uzupełniającą cechy produktu.
Wiem, że to dość odważne stwierdzenie, jednak szybki rozwój systemów bankowości elektronicznej i nieustannie rosnące znaczenie tego kanału, sprawia że rozwiązania bankowości online zaczynam postrzegać właśnie w ten sposób. Poniżej znajdziesz przykłady.
Bankowość Moje ING to system bankowości online dołączony do konta osobistego w banku ING. Moje ING to bardzo rozbudowany system, przy tym niezwykle funkcjonalny. A naprawdę trudno połączyć ze sobą te dwie cechy.
Mówiąc o bankowości mobilnej nie sposób nie wspomnieć o bankowości mobilnej mBanku, który od lat jest liderem rozwiązań na rynku mobilnym i regularnie otrzymuje nagrody i wyróżnienia w branżowych konkursach.
Znakiem rozpoznawczym internetowej odsłony PKO Banku Polskiego jest aplikacja IKO. Z kolei system Millenet jest bardzo dobrze kojarzony z Bankiem Millennium. Alior Bank całą strategię na lata 2017-2020 stworzył w ten sposób, aby wesprzeć rozwiązania bankowości elektronicznej (więcej możesz dowiedzieć się pod hasłem "Strategia Cyfrowego Buntownika").
Przykładów można wymieniać jeszcze sporo. Uważam, że wraz ze wzrostem popularności bankowości elektronicznej, rola poszczególnych systemów będzie rosła. Być może kiedyś dojdzie do sytuacji, kiedy bankowość elektroniczna będzie na pierwszym miejscu, przed samym kontem bankowym? To raczej odległa wizja przyszłości, ale czy nierealna?

Wskazówka
Jeśli szukasz nowego konta bankowego, postaraj się dowiedzieć więcej o rozwiązaniach bankowości elektronicznej, dołączonych do tego konta. Zanim wybierzesz konto, poświęć trochę czasu, aby poznać korzyści oferowane przez rozwiązania bankowości elektronicznej w wybranym przez Ciebie Banku.
Prawdziwy przełom dopiero przed nami? Witamy sieć 5G
Jak mogłaś się dowiedzieć, czytając ten artykuł, bankowość elektroniczna w dzisiejszych czasach ma się świetnie.
Nieco ponad 20 latach od czasu, kiedy na rynku pojawiły się pierwsze systemy bankowości online, dzisiaj tylko z aplikacji mobilnych banków, korzysta już 14 milionów osób. Z kolei same rozwiązania bankowości elektronicznej zaczynają wychodzić poza ramy tradycyjnej bankowości. Dzięki aplikacji mobilnej zapłacimy za autostradę bez stania w kolejce, szybko wesprzemy cel charytatywny lub uzyskamy dostęp do rabatów i zniżek dla klientów banku.
Jeśli chodzi o możliwości zarządzania finansami osobistymi przez internet, to są one dzisiaj naprawdę spore. Banki prześcigają się w wymyślaniu nowych rozwiązań, co skutkuje ciągłą poprawą jakości usług i rozbudową systemów bankowości online. Z kolei same systemy obsługi internetowej, zaczynają być coraz lepiej rozpoznawalne. Zarządzanie kontem z wykorzystaniem rozwiązań bankowości elektronicznej jest wygodne, bezpieczne oraz tańsze, niż w przypadku tradycyjnych kanałów.

Brzmi ciekawie? Trudno się nie zgodzić co do rosnącego znaczenia bankowości elektronicznej. Jednak przełom może dopiero nastąpić. Niedługo przed tym, jak został napisany ten artykuł - 11 maja 2020 roku - Plus, jako pierwszy dostawca usług w Polsce, uruchomił komercyjnie sieć 5G. W jej zasięgu znalazło się 900 tysięcy osób w 7 miastach. Zajmie jeszcze trochę czasu zanim sieć 5G stanie się łatwo dostępna, bo to nie tylko kwestia infrastruktury, ale też dostosowania urządzeń. Jednak poczyniono już pierwszy, znaczący krok w tym kierunku.
Ogólnodostępna sieć 5G może przyczynić się do jeszcze szybszego rozwoju bankowości elektronicznej. Spodziewam się, że liczba użytkowników rozwiązań bankowości elektronicznej nie będzie już rosła w tak szybkim tempie. Jednak rozwój systemów bankowości online, w szczególności jak chodzi o urządzenia mobilne, może nabrać znacznie szybszego tempa. I pewnie będzie to jeden z kolejnych tematów, poruszanych na blogu. Do przeczytania!

Żródła
- "Raport PRNews.pl: Liczba użytkowników bankowości mobilnej – IV kw. 2019" - prnews.pl
- "Raiffeisen Bank udostępnia pierwszą w Polsce aplikację bankowości mobilnej na iPhone’a" - prnews.pl