ranking kont - logo serwisu

Aplikacja Santander Mobile - zobacz jak wypadła na teście (IX 2020)

bankowość mobilna w rankingu ikona

Test Aplikacji Santander Mobile

O teście

Pełna nazwa aplikacji:

Santander Mobile

Konta z tą aplikacją:

Konto Konto Jakie Chcę, Konto Jakie Chcę dla Młodych, Konto Select

Pobierz aplikację:
Google Play badgeApp Store badge
Płatności mobilne:
Google Pay
Apple Pay
BLIK
Ocena Testera:
4.3
Ocena w Google Play:
4.7

*Liczba ocen:

+133 000
Ocena w App Store (iOS):
4.6

Liczba ocen:

+89 000

Najważniejsze cechy

cecha app - ikona 1

Wygodna w użyciu

cecha app - ikona 2

Przelewy ekspresowe za darmo

cecha app - ikona 3

Dużo użytecznych rozwiązań

cecha app - ikona 4

Zyskaj w promocji konta

Aplikacja Santander Mobile jest łatwa w obsłudze i pozwala w sposób kompleksowy zarządzić kontem w Santander Banku (wcześniej BZ WBK). Poza podstawowymi funkcjami możemy ją wykorzystać także na wiele innych sposobów... Apka Santander Banku nie jest jednak wolna od wad. Sprawdź, jak wypadła na teście!

Test aplikacji Santander Mobile - obrazek artykułu

Apka Santander Banku (wcześniej BZ WBK) przetestowana

To kolejny post z cyklu "testy aplikacji mobilnych", w ramach którego testujemy aplikacje bankowe dołączone do najlepszych kont osobistych, kont dla studentów i rachunków firmowych.

Bankowość mobilna powoli staje się jedną z najważniejszych cech konta, ważne więc, żeby rozwiązania dostępne w aplikacji mobilnej były nie tylko użyteczne, ale też dawały dostęp do innych usług, stanowiących udogodnienie dla klientów.

Na test aplikacji Santander Mobile czekałem w sposób szczególny, a to za sprawą dwóch kwestii:

  • Od kilku miesięcy obserwuje działalność Banku Santander w obszarze promocji bankowych. Zarówno oferty przygotowane dla klientów indywidualnych, jak i przedsiębiorców, to w ostatnich tygodniach jedne z najciekawszych promocji na rynku. Czy użytkownicy aplikacji też mogą liczyć na "coś ekstra"?
  • Przypadła mi do gustu nowa wersja strony internetowej banku Santander. Zdarza się, że wprowadzając różnego rodzaju nowości można przedobrzyć. Tymczasem nowa strona www Santander jest intuicyjna, spójna i pozwala w łatwy sposób odnaleźć najważniejsze informacje. Byłem ciekawy, jak na tle zmian wypada aplikacja mobilna.

Podobnie jak w przypadku innych aplikacji, apka Santander Mobile została oceniona w 3 kategoriach:

  1. Otwarcie konta i obsługa klienta.
  2. Najważniejsze funkcje.
  3. Codzienne użytkowanie.

Nie przedłużajmy więc i przejdźmy od razu do konkretów. Punkt pierwszy, to otwarcie konta.

Aplikacja Santander - otwarcie konta, obsługa klienta

Z aplikacji Santander Banku mogą korzystać osoby posiadające takie produkty, jak:

Z kolei konto w Santander Banku możemy otworzyć w następujący sposób:

  • przez internet - należy uzupełnić podstawowe dane, a następnie potwierdzić swoją tożsamość w trakcie rozmowy z wideodoradcą lub przesyłając zdjęcia dowodu. Następnie kurier dostarczy Ci umowę pod wskazany adres. Polecany sposób!
  • standardowo, w oddziale.

Ja zdecydowałem się otworzyć konto przez internet, ponieważ tak jest najłatwiej.

Otwarcie konta Santander

W praktyce otwarcie rachunku w Santander Banku okazuje się bardzo proste. Formularz uzupełniłem na telefonie. Nie było żadnych problemów jeśli chodzi o akceptację zdjęcia dowodu, które należy udostępnić w trakcie składania wniosku (a czasami właśnie na tym etapie jest kłopot).

otwarcie konta w Santander Banku - wysłanie wnioskuotwarcie konta w Santander Banku - wysłanie wniosku 2

Niemal natychmiast po wysłaniu wniosku otrzymuję powiadomienie na maila z potwierdzeniem wysłania wniosku oraz informacją, że o kolejnych krokach będę informowany przez e-mail i SMS.

Kilka dni później odwiedza mnie kurier. Wszystko odbywa się z zachowaniem reżimu sanitarnego. Podpisuję umowę i otrzymuję swoją kopię dokumentu. Kurier przy mnie pokazuje, że dokumenty zostały umieszczone w bezpiecznie zamkniętej paczce i teraz trafią do Banku.

Czekam już tylko na aktywację konta i kartę płatniczą. To zajmuje trochę więcej czasu niż zwykle, ale sytuacja jest wyjątkowa, więc nie stanowi to dla mnie najmniejszego problemu.

Sam proces otwarcia konta jest bezproblemowy i co ważne - bardzo intuicyjny. Formularz został zbudowany w ten sposób, że nie ma żadnych wątpliwości co do tego, co należy zrobić na danym etapie.

Obsługa klienta

W związku z powyższym nie muszę się praktycznie w ogóle kontaktować z obsługą klienta, w celu wyjaśnienia niezrozumiałych kwestii.

Praktycznie tylko jeden raz komunikacja nie dzieje się automatycznie. To wtedy gdy nie odebrałem telefonu kuriera, który miał dostarczyć umowę - zadzwoniła do mnie wtedy kulturalna pani z InPostu, w celu potwierdzenia terminu spotkania na podpisanie umowy.

W ostatnich tygodniach kontaktowałem się z infolinią Santander w celu wyjaśnienia innych kwestii i wtedy kontakt przebiegał bez żadnych zastrzeżeń. Wszystkie wątpliwości były wyjaśnione, a rozmowa odbywała się w dobrej atmosferze.

Jest dobrze, ale nie idealnie

I na podstawie tych doświadczeń mogę powiedzieć "Fajnie jest być klientem Santander!". Jednak proces otwarcia rachunku nie jest idealny. Mam zastrzeżenia do jednej kwestii...

Generalnie Bank bardzo poważnie traktuje kwestie bezpieczeństwa.

Na przykład pierwsze hasło do bankowości internetowej otrzymujemy w zaszyfrowanym pliku, który możemy otworzyć, tylko jeśli wcześniej podamy hasło z SMSa. I to jest bardzo dobre!

Natomiast jest jeden zgrzyt. W momencie aktywacji konta, dostaję SMSa o treści:

"Twoje hasło do kontaktu telefonicznego z bankiem to: ..."

Okazuje się, że tym hasłem jest... numer mojego dowodu osobistego.

TO NIE JEST DOBRE. I warto to zmienić.

Aplikacja Santander - jej najważniejsze funkcje

Tyle w kwestii otwarcia konta. Kiedy mamy zainstalowaną aplikację Santander, a konto jest aktywne, czas zacząć korzystać z możliwości, jakie daje nam apka. W tej części przyjrzę się najważniejszym rozwiązaniom aplikacji Santander Mobile.

Łatwe logowanie do aplikacji

Pierwsze logowanie wymaga wprowadzenia loginu i pełnego hasła do logowania, a dodatkowo zatwierdzenia kodem SMS i synchronizacji urządzenia z kontem bankowym. To trochę trwa.

Po aktywacji, do aplikacji zalogujemy się w sposób znacznie łatwiejszy. Wciąż docelowo będzie to login i hasło, ale sposób logowania możemy dostosować w aplikacji mobilnej.

Do wyboru mamy:

  • PIN mobile - czyli krótkie hasło, za pomocą którego można logować się do aplikacji.
  • Logowanie odciskiem palca / FACE ID - bezpieczne logowanie za pomocą skanu twarzy lub odcisku palca (wymagane jest nadanie PIN mobile).
  • Hasło maskowane - to długie hasło, ale w formularzu wpisujesz tylko część znaków.

Jedną z pierwszych operacji, jaką warto wykonać w Santander Mobile, jest właśnie ustawienie innego, wygodniejszego sposobu logowania.

Podstawowe funkcje: stan konta, przelewy, limity i zarządzanie kartami

Po zalogowaniu do aplikacji, niemal natychmiast uzyskamy dostęp do najważniejszych parametrów naszego konta:

  • Saldo. Na pierwszym ekranie po logowaniu zobaczymy jaki jest stan konta. Można przejść do historii, gdzie znajduje się informacja na temat operacji na naszym rachunku.
test aplikacji Santander mobile - screen 1
  • Wysyłanie przelewów. Po kliknięciu "Płatności" na lewo od "Historii" lub po wybraniu pola z takim podpisem w dolnym menu, przejdziemy do ekranu, z którego możemy zrealizować przelewy: na rachunek obcy, na telefon BLIK, na rachunek własny, do ZUS... i inne. Gdy wybierzemy właściwe rozwiązanie, w aplikacji pokaże się formularz z danymi przelewu do uzupełnienia.
test aplikacji Santander mobile - screen 2test aplikacji Santander mobile - screen 4
  • Limity. To bardzo ważny aspekt, jak chodzi o bezpieczeństwo. W aplikacji ustawimy limity płatności w internecie, limity płatności w sklepach stacjonarnych oraz limity wypłat z bankomatów. Możemy je zmniejszyć lub rozszerzyć. Przykładowo docelowo dzienny limit wypłat z bankomatów to 2000 zł. Gdy planujesz wypłacić większą kwotę, możliwe jest zwiększenie limitu do 15 000 zł.
test aplikacji Santander mobile - screen 7test aplikacji Santander mobile - screen 6
  • Zarządzanie kartą. Aplikacja daje też możliwości w zakresie zarządzania kartą. Możesz nadać i zmienić PIN karty, zastrzec ją - chwilowo lub na zawsze oraz skorzystać z innych opcji, np. włączyć pakiet wielowalutowy.

Sporo możliwości BLIKA

Podstawową funkcją BLIKA jest płacenie z wykorzystaniem 6-cyfrowego kodu. W niektórych kanałach zakupowych, jak sklepy internetowe, ta metoda płatności bywa częściej wybierana niż zwykła karta debetowa.

Natomiast BLIK daje też inne możliwości, a funkcje BLIKA dostępne w aplikacji Mobile Santander to:

  • wpłaty i wypłaty gotówki z bankomatów,
  • przelewy na telefon,
  • czeki BLIK.

Oprócz tego, płacąc w wybranych sklepach i dodając przeglądarkę do zaufanych, możemy dokonywać płatności bez kodu BLIK.

test aplikacji Santander mobile - screen 8

Szeroka gama płatności mobilnych

Poza wspomnianym BLIKIEM, Santander Mobile daje również możliwość dostępu do szerokiej gamy płatności mobilnych. Oprócz BLIKA, należą do nich:

  • płatności zbliżeniowo telefonem, aplikacją mobilną z kartą mobilną,
  • Google Pay,
  • Apple Pay,
  • FitBit Pay,
  • Garmin Pay.

Płatności w aplikacji nie odgrywają już tak istotnej roli jak jeszcze kilka lat wcześniej - bo jest dostępny Google Pay i Apple Pay. Plus dla Banku za udostępnienie tych wszystkich możliwości.

Korzystając z konta w Santander, dzięki Google Pay i Apple Pay, możemy płacić telefonem i zegarkiem. Dodatkowo możemy skorzystać z płatności Garmin Pay i FitBit Pay, czyli rozwiązań dedykowanych płatnościom zbliżeniowym z wykorzystaniem zegarka.

Mobilny podpis

Mobilny podpis, to rozwiązanie, które pozwala autoryzować przelewy internetowe w aplikacji mobilnej. To bezpieczny i szybszy sposób autoryzacji niż SMS kod. Przelew, który zlecisz w bankowości internetowej możesz zatwierdzić w aplikacji - bez konieczności przepisywania kodu z SMS-a.

Inne funkcje

Możliwości w aplikacji Santander Mobile jest jednak znacznie więcej.

W apce zapłacimy za bilety komunikacji miejskiej, parkingi i taxi. Dzięki powiadomieniom dowiemy się o zdarzeniach na naszym rachunku (Alerty24) oraz uzyskamy bardziej ogólne informacje, na temat tego, co dotyczy klientów Banku (powiadomienia informacyjne).

Uzyskamy też dostęp do oferty banku: możliwość złożenia wniosku o wyrobienie karty kredytowej, kredyt gotówkowy, w Kantorze Santander wymienimy walutę. Otworzymy lokatę, możemy też wziąć udział w programie "Polecaj Bank" i zyskiwać premię za rekomendację konta znajomym.

Pod nasz rachunek możemy podpiąć konta innych banków, a jeśli mamy z czymś problem - możemy skontaktować się z Doradcą Online. Do wyboru jest: wideo rozmowa przez aplikację, czat tekstowy, audio rozmowa, a nawet obsługa w języku migowym. Można wybrać opcję "zadzwoń na infolinię" i połączyć się z infolinią banku.

Codzienne użytkowanie - jak aplikacja Santander Mobile wypada w praktyce

Przyznam, że od strony teoretycznej aplikacja Santander Mobile prezentuje się bardzo dobrze.

W każdym razie - dość już teorii! Czas na praktyczny aspekt, czyli jak aplikacja Santander Mobile spisuje się w codziennym użytkowaniu. Poniżej przedstawiam moje wnioski i wrażenia z testu.

Pierwsze wrażenie

Pierwsze wrażenie wynikające z korzystania z aplikacji jest bardzo dobre. Ekran startowy jest schludny i prezentuje się atrakcyjnie od strony wizualnej.

test aplikacji Santander mobile - screen 9

Pomimo, że tylko niewielka jego część została wypełniona, to w rzeczywistości znajduje się tam naprawdę dużo opcji:

  • Jest możliwość zalogowania do aplikacji i uzyskania pełnego dostępu do jej funkcji.
  • Od razu możemy wygenerować kod BLIK, który może posłużyć do płatności.
  • Uzyskamy dostęp do Powiadomień, gdzie dowiemy się o ostatnich zdarzeniach na naszym rachunku.
  • Zakupy mobilne - tutaj możemy kupić bilety komunikacji miejskiej, opłacić parkingi i taxi.
  • Korzystając z menu u dołu ekranu uzyskamy dostęp do Oferty, Mobilnego Podpisu (przy czym to tylko skrót - trzeba się zalogować), uzyskamy Informacje, np. jakie są aktualne kursy walut.
  • Na samej górze ekranu mamy dostęp do mapy, dzięki której znajdziemy placówki Santander w okolicy, Bankomaty i Wpłatomaty Banku, także innych banków jak Millennium czy PKO, a nawet pobliskie stacje paliw! Oprócz tego, po rozwinięciu menu u góry ekranu, możemy zobaczyć stan salda oraz wartość ostatniej transakcji.

Jak widać, już na wstępie mamy dostęp do wielu rozwiązań.

Moją szczególną uwagę zwróciło rozmieszczenie informacji, bo większość ekranu wydaje się pusta, a tak naprawdę możliwości już na wstępie są całkiem spore!

Po zalogowaniu...

Gdy logujemy się na konto, znowu można odnieść wrażenie, że aplikacja... jest dość pusta. Podczas gdy w rzeczywistości kryje się tam wiele różnych możliwości.

Przelewy to podstawa

Po kliknięciu "Płatności" w kwadracie z numerem konta lub w dolnym menu, przechodzimy do wyboru rodzaju przelewu (np. na rachunek obcy, na telefon BLIK, przelew walutowy...). To jeden z najważniejszych elementów aplikacji.

Sam formularz przelewu jest bardzo prosty. U góry jest zdefiniowane konto (rachunek źródłowy), dalej uzupełniamy dane odbiorcy. Gdy to zrobimy, klikamy "WYKONAJ", na kolejnym ekranie zobaczymy szczegóły transakcji (podwójna weryfikacja) i po zatwierdzeniu - czasami - zostaniemy dodatkowo poproszeni o autoryzację transakcji np. kodem PIN.

wskazówka - ikona

Uwaga, darmowe przelewy ekspresowe!

Jedną z moich ulubionych funkcji apki Santander Mobile są darmowe przelewy natychmiastowe. To cecha, która wyróżnia Konto Jakie Chcę! Gdy realizujesz przelew masz do wyboru 3 opcje:
1) Zwykły,
2) Natychmiastowy (BlueCash) i
3) Natychmiastowy (Express ELIXIR).
Ja wybieram ten 3 wariant i pieniądze na koncie odbiorcy znajdują się dosłownie w kilka chwil. To też bardzo dobre rozwiązanie, gdy masz konta w kilku bankach.

Możliwości jest znacznie więcej

Naturalnie przelewy to jedno z najważniejszych funkcji w aplikacji, jednak możliwości jest znacznie więcej. Kilka rzeczy, które spodobały mi się w aplikacji Santander to:

  • Doradca online. Wiele rzeczy zrobisz sam, ale gdy nadarzy się problem, wtedy można skontaktować się z bankiem w dowolny sposób - jest nawet dostępna obsługa w języku migowym!
  • Zaawansowana mapa z możliwością personalizacji. Znajdziemy tam prawie wszystko! Od placówek Santander, przez bankomaty - także innych banków, kończąc na punktach handlowych i stacjach paliw.
  • Dużo możliwości BLIKA. BLIK to świetne rozwiązanie i bardzo dobrze, że aplikacja daje więcej możliwości, niż tylko płacenie z wykorzystaniem kodu. Dodatkowo na mapie możemy ustawić filtrowanie wyszukiwarki tak, aby znaleźć tylko bankomaty BLIK w okolicy.
  • Zarządzanie kartą płatniczą. W kompleksowy sposób możemy obsłużyć naszą kartę płatniczą. Zmienimy limity, ustawimy kod PIN, zastrzeżemy kartę, sprawdzimy historię płatności...
  • Personalizacja. Ustawimy najlepszy sposób logowania oraz to, jakie powiadomienia chcemy otrzymywać.
test aplikacji Santander mobile - screen 10

... ale jest też sporo do poprawy

O aplikacji Santander Mobile wypowiadam się dobrze, nie znaczy to jednak, że jest ona wolna od błędów. W trakcie testu pojawiło się kilka rzeczy, które zwróciły moją uwagę. Nie były to błędy, przez które byłbym skłonny do rezygnacji z korzystania z aplikacji w ogóle. Natomiast na pewno warto zwrócić na to uwagę, bo w moim odczuciu może to źle wpłynąć na odbiór produktu.

Małe czcionki

W aplikacji wykorzystywane są małe czcionki. Bardzo małe. Na niektórych ekranach czcionki różnią się względem głównego motywu i są... jeszcze mniejsze.

test aplikacji Santander mobile - screen 12

Nie bardzo wiem, co ma na celu ten zabieg. Z jednej strony w aplikacji możemy wybrać obsługę w języku migowym (za co duży plus!), z drugiej w całej aplikacji są wykorzystane bardzo małe czcionki, które dla osób z dysfunkcjami wzroku mogą stanowić duża barierę. Również osoby starsze mogą mieć z tym spory problem.

Właściwie cała aplikacja korzysta z czcionek małych rozmiarów, a jedyne elementy, gdzie czcionki są znacznie większe i lepiej widoczne, to natywne listy rozwijane systemu iOS (aplikację testuję na iPhone).

Minimalizm - czy na pewno jest dobry w tym przypadku?

Wygląd Aplikacji Santander Mobile jest minimalistyczny. Takie podejście sprawdza się świetnie w przypadku ich strony internetowej, ale czy też jak chodzi o aplikację?

Generalnie sam jestem zwolennikiem takich rozwiązań i bardzo podobają mi się proste aplikacje, nieprzeładowane informacjami, w których z łatwością odnajdziemy najważniejsze funkcje.

Jednak tutaj odnoszę wrażenie, że aplikacja czasami jest... zbyt prosta. Na przykład, przy pierwszym logowaniu wypełniona jest niespełna połowa ekranu, a reszta stanowi jednolite tło.

Z kolei gdy jesteśmy na ekranie "Płatności" pokazuje się bardzo prosta lista z wyborem opcji. OK, generalnie nie jest to nic złego (zobacz wspomniane natywne listy iOS), ale na pewno w tym obszarze można zrobić znacznie więcej.

Dibeł twki w szczegółach

O ile aplikacja działa w sposób płynny i co do tego nie mam żadnych zastrzeżeń, to pewne szczegóły są dla mnie... trochę niezrozumiałe. To na przykład:

  • Jeszcze przed pierwszym zalogowaniem pokazuje się okienko z prośbą o ocenę aplikacji. Chwila! Jeszcze nie zacząłem z niej korzystać, a już mam wystawić ocenę?
  • Moje urządzenie zostało nazwane 'iPhone 12,5', a jego status to: "Zaufane". Wszystko OK, gdyby nie to, że... taki telefon jak iPhone 12,5 nie istnieje. Być może wynika to ze sposobu oznaczania urządzeń po stronie Banku, ale dobrze byłoby to uspójnić ponieważ dla zwykłego użytkownika aplikacji, może to stanowić problem.

Kolejna kwestia to wiadomości SMS. Przed aktywacją aplikacji Santander Mobile, otrzymuję SMS-y od banku - także marketingowe. Dzieje się tak również po aktywacji apki. W aplikacji jest skrzynka odbiorcza, to właśnie tam wolałbym otrzymywać wszystkie wiadomości.

Oprócz tego brakuje mi takich drobnych rzeczy, które poprawiają doświadczenie wynikające z korzystania z apki. To na przykład informacja o tym, jaki będzie stan konta po realizacji przelewu, która mogłaby pojawiać się już po wpisaniu kwoty w formularzu przelewu.      

Podsumowanie testu

ikona rankingu - konta osobiste

Najlepsze konta firmowe

Sprawdź najlepsze konta dla firm na stronie: Ranking Kont Firmowych

Moja ocena oraz ogólnie odbiór aplikacji Santander Mobile jest bardzo dobry. W ich identyfikacji wizualnej jest coś takiego, co sprawia, że z aplikacji chce się korzystać i z przyjemnością się do niej wraca.

Rozwiązanie Santander Banku dla użytkowników mobilnych jest intuicyjne i proste w obsłudze.

W aplikacji znajdziemy mnóstwo przydatnych funkcji - rozpoczynając od najbardziej podstawowych (przelewy), kończąc na bardziej unikalnych jak Czeki BLIK.

Jest też wiele rozwiązań, które mogą okazać się bardzo przydatne w zwykłym, codziennym korzystaniu z apki. To na przykład mapa z filtrowaniem czy możliwość kompleksowego zarządzania kartą płatniczą w aplikacji.

Na szczególną uwagę zasługują ekspresowe przelewy mobilne, które są darmowe i jest to cecha wyróżniająca nawet nie tyle aplikację, co konto z którego możemy korzystać w połączeniu z apką.

Z drugiej strony, korzystanie z aplikacji Santander Mobile nie zawsze wiąże się z tylko dobrymi odczuciami.

To za sprawą małych czcionek, które mogą utrudniać korzystanie z apki oraz kilku innych rzeczy. Pewne rozwiązania mogą być dla użytkownika zwyczajnie niezrozumiałe.

Natomiast to w nieznacznym stopniu wpływa na całościowy odbiór produktu. Uważam, że aplikacja Santander jest bardzo solida i warto się jej bliżej przyjrzeć. Jeśli Bank będzie dalej ją rozwijać, to możliwe, że już niedługo aplikacja stanie się jedną z najlepszych na rynku i z powodzeniem będzie konkurować z liderami.

więcej informacji

Sprawdź też - testy innych aplikacji: